Followers

Sunday, November 13, 2011

Marwan dan Sheikh Usamah




Marwan dan Sheikh Usamah di KLIA, semasa menghantar Syuhada ke Jordan. Gambar yang penuh kenangan, Marwan diusap dan didoakan oleh Sheikh. Mg berkah ulama sampai padamu duhai anakku :)

Wednesday, November 2, 2011

Corat coret Marwan 4 Bulan

bismillahirrahmanirahim

hari ni 2 Nov, jadi sebelum menjejaki 19 Nov (Marwan akan masuk 5 bulan) saya ambil kesempatan ni utk mencoret sedikit ttg anakanda tercinta yang soleh, Marwan Majdi.

beberapa hari sebelum Marwan masuk 4 bulan, marwan cirit-birit, lama jugak dalam seminggu lebih. keadaan ni buatkan di asyik menangis. dalam sehari tu ada la dalam 6-7 kali berak, najis warna hijau, biasanya warna kuning. Kemudian x lama lepas tu Marwan batuk dan selsema. Walaupun x berapa sihat, tapi Marwan tidur malam ok, dan x lah banyak meragam sangat. kami ke klinik, dan doktor bagi ubat cirit-birit, batuk, selsema dan kembung (padahal x kembung pun).

Then  malam 13 Okt tu, keluarga saya (ma, abah, 3 abg) , suami dan Marwan keluar makan kat Gombak utk meraikan hari lahir suami saya. Masa keluar tu marwan senyap je tgk lampu-lampu yg ada. Kemudian dia terlelap. Balik je rumah, menangis. Hairan juga, bagi susu tak nak, dodoi pun x nak. Rupanya badan Marwan panas! Demam rupanya. Agaknya kena angin malam kot. So, pengajarannya kalau marwan nampak x berapa sihat jangan buat keluar malam!

Syukurlah Marwan demam hujung minggu. Esoknya jumaat saya ponteng study circle, syukurlah mak saya ada temankan. kesian saya tgk Marwan. saya bagi ubat demam saya klinik kesihatan bagi (paracetamol).

hari Ahad, demam Marwan masih x kebah, batuk pun x hilang, masih cirit birit, dan ada muntah 2-3 kali. Tapi alhamdulillah Marwan masih menyusu dgn baik. Jadi kami ambil keputusan ke hospital Selayang. ni pertama kali ke hospital ni, sbb baru tau rupanya ada perkhidmatan pesakit luar. Malam Ahad tu kami ke sana, ada tempat khas rawatan utk org demam. Mmg musim demam waktu tu, sbb cuaca x menentu. Marwan diambil darah, nak pastikan kena denggi x. Ingatkan kena tunggu lama, rupanya sekejap je dah dpt result. alhamdulillah, marwan cuma demam biasa. Doktor kata, ubat yg klinik bagi tu x sesuai utk baby minum. then doktor bagi ubat antibiotik , kena makan selama seminggu. malam tu lepas makan ubat alhamdulillah badan Marwan dah x panas.

Inilah hikmah ujian Allah taala, diuji dgn anak sakit supaya kita sabar. dan hikmah duji ini juga menambah pengetahuan dan pengalaman kt sbg ibu dan bapa mcm mana nak handle. jd pandanglah ujian Allah dgn pandangan yg positif.
Bila marwan demam, baru tau ttg hospital Selayang yg sangt bagus perkhidmatannya, ttg ubat ubatan Marwan dll.

Dah sihat?? Alhamdulillah..

TAPI..

betul la org tua2 kata, budak demam ni sbb nak kalih bulan, dan nak jadi lebih pandai.

Lepas Marwan baik demam, dia semakin cekap meniarap, dah makin laju. letak je terus meniarap. banyak perkembangan marwan sejak masuk 4 bulan.

Antaranya
Genggaman yang makin kuat- pegang botol sendiri, tarik tudung ummi, tarik rambut.


Dah banyak sembang (dgn org dan sorang-sorang)
Banyak ketawa mengekek (dulu senyum je). pantang diagah gelak bukan main.


Focus TV (ni sejak dulu)
Focus Buku


Suka tgk org yg bercakap (padahal bukan ckp dgn dia)
Dah menoleh bila panggil "Marwannnn..."


Tangan dah boleh mencapai apa yg dia nak capai. kalau ckp dekat-dekat ada ja dia nak sentuh, mulut, hidung, telinga.. (spek abi tunggu masa)
Buang stokin sendiri. angkat kaki tinggi-tinggi pastu tarik stokin sampai tercabut.




Suka tengok diri sendiri kat cermin

marwan bangun je tidur kalau dia x lapar dia x menangis. senyap je atas katil tu sambil hisap jari.
waktu yg paling aktif adalah waktu pagi. celik je mata, bila agah mamai mamai pun dah terus senyum.

Mmg geram sangat main dgn marwan sbb komentalan beliau yg buat saya geram. hehe. Tiap tiap malam buat bantal peluk.

Syukur baru-baru ni di ijtima' Tarbawi, saya dan suami berkesempatan bertemu dgn TG Nik Aziz. Alhamdulillah TG mengusap marwan dan mendoakan utk Marwan. Moga darah ulama mengalir pada diri anak ummi ni.

Apapun saya doakan anak soleh Marwan Majdi akan sentiasa sihat dalam keberkatan hidup. Doakan Ummi dapat jwb exam dgn baik tau! Amin insyaAllah.


Thursday, September 29, 2011

Selamat hari lahir, Ojah!

Bismillahirrahmanirrahim

Entry kali ni khas buat sahabat yang dikasihi, Radziyah bt Mansor.

Lama dah nak menulis ttg sahabat saya yg sorang ni, tapi tak tertulis-tulis jugak, hinggalah tiba hari tuanya yang ke 23, maka saya ambil kesempatan ni utk menulis entry ni khas utk dia sebagai hadiah hari lahir. :)
Selalu saya ingat besday dia, tapi tahun ni entah mcm mana terlupa terus. mungkin sbb ada anak kot. hehe. habis saya kena fire sbb tuan besday yg tepon remindkan saya. heehe

Ok, mula dgn cara kami kenal.
kami kenal di SMKAP, masa tingkatan 2 kami sama-sama jd pengawas. Tapi waktu tu x la rapat mana. Sekadar berkawan biasa-biasa je.

Seingat saya kami mula rapat waktu kelas tambahan malam Bahasa Arab, arwah Ust Baihaqi yang mengajar waktu tu. Kami selalu dok sebelah. Bila berkawan, rupanya kami ni sekepala, stail yang suka buat lawak. hehe. Lama kelamaan ada keserasian antara kami.
Oleh kerana saya ni dok asrama dan Ojah dok di luar, saya selalu pesan masa kat kelas tambahan,
" Ojah, nanti kelas bawa nasi goreng tau"
Ojah jwb, "Ok"

tapi rasanya tiap minggu saya pesan, sampai ke hujung tahun dia tak bawak. hehe.

Masa SPM, saya keluar asrama, menetap di rumah mak angkat (sekarang mak mentua).. Ojah la kawan baik saya waktu. Selalu study sama-sama, dan Ojah ni terer Matematik tambahan, subjek yg sy paling lemah. tapi last minute Ojah ajar saya jwb soalan-soalan spot, alhamdulillah x disangka dapat A2 utk add math.
Rumah Ojah jd rumah no-2 saya, mak ojah pun dah mcm mak saya sendiri. :) kdg2 kami pergi jogging skali. 
Ni semua kenangan masa remaja..

Kemudian ditakdirkan saya masuk DQ, dan Ojah masuk matrik. tapi hubungan x putus. kami ada turn gilir-gilir telefon. Kemudian Ojah ditawarkan masuk Usim. antara kenangan waktu ni ialah Ojah sanggup susah payah buat surprise datang DQ naik komuter utk menghadiri konvo saya. ni gambar kenangan


habis DQ, saya masuk matrik Uia, dah Ojah masih di Usim.
Kemudian, saya masuk main camp UIA di Kuantan, semester 2 di UIA Gombak.

Waktu ni saya maklumkan yg saya akan bertunang. Ojah mmg akan datang majlis saya!
Ojah naik tren dr Usim, kemudian menunggu adik saya di stesen lrt keramat lama sgt sbb ada masalah skt waktu tu. dah jmpa adik saya, tunggu abg sy utk bertolak dari KL lamaa sgt.
tapi bila sampai ipoh, sy mmg rasa bersalah sbb dah susahkan Ojah, tapi dia sampai rumah dgn ceria. ojah mmg seorang yg ceria dan penyabar. Alhamdulillah sepanjang majlis, ojah, min dan wana jadi pengepit saya, ambil aura juga barangkali. hehe.


gaya cam gaduh je


step seterusnya, saya berkahwin. ojah dan anis di sisi saya, sbg pengepit dan pengurus majlis. Ojah dan Anis datang dari Perlis dan kedah dgn bas. kali ni turut menguji. bas yg sepatutnya pukul 2, delay. lama juga menunggu bas hampir 2-3 jam masih belum kunjung tiba. Malam baru sampai ipoh, mcm biasa, Ojah x pernah marah atau merungut. malam tu kami berinai sama-sama. :)
Dan masa majlis, Ojah dan Anis jadi pengapit dan tolong apa yg patut.
kenduri di ipoh jd pengapit


kenduri di perlis pun jd pengapit


Step seterusnya, saya mengandung. Antara org yg terawal sy maklumkan kehadiran org baru adalah Ojah dan Anis. Hehe. Yang Ojah siap jerit lagi bila tau, dan Anis sampai terkata apa-apa. hehehe. punyalah excited.

Masa saya nak beranak, Ojah janji nak jaga saya masa dlm pantang. Tapi alhamdulillah rezekinya mudah, Ojah dah pun ditawarkan kerja tapi x dpt la jg saya dlm pantang.

tapi masa kenduri akikah Marwan, ojah susah payah ambil cuti sbb nak dtg kenduri dan nak tgk Marwan (dan nak sambut puasa dgn mak dia)..




tak sampai di sini saja, Ojah menetap di Setiawangsa, dekat je dgn Gombak. Pernah suami saya ada program masa ramadhan, Ojah lah yg dtg temankan saya di rumah..

setiap detik perjalanan hidup saya ada Ojah yang menemani saya. Saya mmg takkan mampu balas jasa baik sahabat saya ni, yg saya mampu hanya memanjatkan doa yg terbaik buat sahabat saya ni.


Ya Allah Ya Tuhanku,
di hari lahir sahabatku ini,
Kau berkatilah umurnya,
Berilah petunjuk dalam setiap derapan langkahnya 
dan dalam setiap hembusan nafasnya
Agar tidak lari dibawa arus

Ya Allah
permudahkan urusan dalam kehidupannya
kurniakan dia rezeki yang halal
Jodoh yang soleh, anak yang mendoakan
Jauhi dirinya dari fitnah dunia 
bimbinglah dan peganglah hatinya
tetapkanlah dirinya dgn pegangan iman yg utuh


Ya Allah
kami berukhwah keranaMu
Smg pertemuan dan perpisahan kami jua adalah keranaMu
utuhkanlah ikatan mahabbah kami
dgn ikatan ukhwah yang bercahayakan iman
Amin ya rabb

Thursday, September 22, 2011

Usrah Cinta

Bismillahirrahmanirrahim..

Assalamualaikum wbt..

Kerap betul saya update blog akhir-akhir ni kan? kalau dulu bukan main payah lagi.
Saya dari dulu sy mmg suka waktu kelas berbanding cuti yang lama. kalau cuti sekejap-sekejap tu suka la. Sbb bila waktu belajar ni mmg banyak gerakkan otak ni, berbanding cuti yg membekukan otak.

Hari ni hari Jumaat, x de kelas, tapi Marwan still hantar ke rumah pengasuh, jd saya ambil kesempatan ni utk buat usrah. Alhamdulillah sem ni saya ditaklifkan oleh Ma'ruf Club utk jadi naqibah.

Dah lama saya x jd naqibah, apabila ditawarkan utk jd naqibah, saya tak menolak. Saya seronok berusrah, sbb nilah medan ukhwah. dan kalau usrah tu menjadi, mmg betul2 terasa spt keluarga sendiri.

Anak usrah saya ada 10 org semuanya. Masa saya beranakkan Marwan, kecik je dia. Tapi anak usrah ni, waktu dapat mmg dah besar. hehe. Anak-anak usrah saya ni lah yang saya taklifkan utk jd mak cik-mak cik Marwan. :)

Perknalkan adik-adik usrah yg disayangi:

Along Husna
Angah Khadijah
Aniq An Nur
Andak Adila
Ateh Balkes
Acik Nisah
Anjang Fizah
Alang Syuhada
Usu Summiyah
Uda Dini

ok post ni sbg pengenalan usrah dulu, banyak lagi nak kongsi ttg pengisian usrah kami.

Usrah adalah medan pentarbiyah diri, sy harap usrah ni akan jadi tmpt kami mengubah diri ke arah yg lebih baik, dgn mengamalkan rukun usrah dgn hati yang jernih lagi bersih, mg ukhwah yang bertaut ni mendapat keberkatan dari Allah.

ya Allah, kami bertemu dan berhimpun keranaMu, bersama memikul beban dakwahMu, halakan hati kami pada kebenaran dgn petunjukMu, jauhi hati kami dari segala perkara mazmumah..
Amin ya rabb :)

Utk adik-adik kak Yong yang disayangi kerana Allah, ukhwah adalah satu perkara yang manis, jika dirasai dengan sudu ukhwah yang ikhlas.. mg kita dapat merasai ukhwah itu.. Amin

Tuesday, September 20, 2011

marwan dah 3 bulan

bismillahirrahmanirrahim.

ok. 5 minit utk update blog. skrang kena pandai jaga masa, x blh bazir banyak depan komputer.

Marwan, anak sy yg sorang ni alhamdulillah dah pun berusia 3 bulan. Marwan adalah seorang yg tegap, maksudnya badannya x lembik. bayangkanlah, usia seminggu dah pun boleh angkat kepala skt2. Tulang dia pun nampak keras. So,kalau nak pegang pun x la rasa takut sangat.

Masa saya mengandungkan Marwan pun blh dikatakan agak lasak. Masa marwan 4 minggu, saya bergoncang bawak motor meniti bumper, turun naik tangga tingkat 4 di mahalah aminah. sampai usia Marwan 7 bulan pun saya masih bwk motor ke kuliah. yang paling x leh lupa, saya pernah main bowling masa marwan 5/6 bulan. baling pelan2 je. tapi dapat strike, alhamdulillah :) Nilah pengalaman mengandungkan Marwan.

 Marwan dah boleh meniarap skt2, kalau diletakkan meniarap blh dah angkat kepala. boleh la bertahan dalam 5 minit kot. tidur pun kdg2 meniarap, baru tidur lama skt. kalau tidur terlentang cepat je terjaga sbb terkejut.

Alhamdulillah Marwan x banyak kerenah. X mcm awal-awal saya balik ke Gombak dulu, nak solat pun x boleh. Marwan x nak dok bawah,asyik kena pegang je.  Nak masak buka posa pun kena tunggu abinya balik. Tak pun kena ulang alik dari dapur ke tempt tidur marwan. sbb dia tidur skjp2. Lama-kelamaan Marwan pun stabil. Dah blh baring kat bawah atas tilam dia, x nangis pun. Cuma bila dah lama sgt dia akan buat la suara rayuan nak suruh angkat. boring agaknya. Bila angkat terus senyap.

Marwan mmg menghiburkan. terutama bila bersembang dengan dia. Entah apa yang diceritakan saya mengiyakan je. Mudah mudahan saya dan suami akan jadi tempat dia meluahkan perasaan walaupun dia dah besar kelak.

Pernah saya bawa Marwan ke masjid UM, ikut suami yang ada mesyuarat d situ. Sambil solat, saya letakkan Marwan di sebelah. selesai solat, saya baca Quran. Masa tu bulan posa. Marwan senyap je dok baring, tgh mood elok masa tu. Tiba-tiba ada sorang mak cik datang di tempat saya dan memuji Marwan.
"Eh, baiknya budak ni. Bakal ulama esok-esok ni."
dan sempat mak cik tu pesan pada saya,
"Jaga dia elok2 ye, bagi dia jadi ulama'
saya jwb InsyaAllah.
Pesanan yg ringkas, tp menusuk kalbu. jaga bagi jd ulama'? Besar tanggungjwb tu. X blh ambil mudah setiap perbuatan yg kita lakukan sbg Murabbi Marwan. saya kena hampir dan akrab dgn Tuhan kalau mahukan Marwan dididik dgn baik. rabbuna Yusahhil lana.

Sekarang Marwan menyusu secara esklusif, alhamdulillah. sebelum ni pernah campur dgn susu Dumex, biasalah org2 tua takut x cukup susu bila nak tinggal dia kat pengasuh.
Tapi bila saya baca blog Izaidah iaitu Ummu Aziz, saya jadi teruja. Zed mampu lakukan! Kenapa tidak saya?
kemudian saya menghubungi Zed minta panduan utk penyusuan esklusif, dan alhamdulillah masuk minggu kedua ni, bekalan susu sentiasa cukup. Allah Maha pemberi Rezeki. Terima kasih Ummu Aziz atas panduan yg ckp bermakna.

Mmg guna duit banyak, tapi ini adalah pelaburan demi kesihatan anak tersayang.
Saya beli pam spectra Dew, cooler bag, ice pack dan botol autumn. kosnya RM500 lebih. duit blh dicari, tpi kesihatan anak lebih penting. Susu ibu adalah anugerah ALlah, free je Allah bagi, kena yakin yang kita blh lakukan dan khasiat yg saaaangat banyak.

ok dah lebih 5 minit. jmpa lagi. assalamualaikum :)

Monday, September 19, 2011

Pengalaman bertemu Sheikh Usamah

Jumaat lepas, saya, suami, marwan dan ahli keluarga ramai2 ke KLIA utk menghantar adik saya, Syuhada yg menyambung pelajaran ke Jordan dalam bidang Syariah. dia adalah orang pertama dalam keluarga saya yg belajar di luar negara.

Sementara menunggu ketibaan kwn2 adik saya yg akan turut sama-sama ke Jordan, kami sekeluarga menanti di tempat duduk sambil berbual-bual.
 Semasa saya sedang mendukung Marwan, Allah takdirkan saya ternampak kelibat seorang lelaki yang berpakaian rasmi al-Azhar, dan ada seorang pengiring di sebelah beliau. Saya terus memerhatikan beliau yg sedang berjalan.Apabila terpandang wajah beliau, hati saya berbisik, "Eh,macam Sheikh Usamah".

Saya mengenal Sheikh kerana suami saya sering menceritakan ttg sheikh dan guru-gurunya. Saya tidak pernah bertemu dgn mereka.

Sheikh Yusri, dtg ke Perlis sewaktu saya belum berkahwin. Sheikh Jamal dtg ke Perlis lepas saya berkahwin, tapi saya belajar di KL. Dan Sheikh Jamal sekali lagi dtg ke KL, tp saya berpantang di Perlis. Jadi inilah kali pertama saya bertemu dgn Sheikh atau guru suami saya di Mesir.

Saya kenal Sheikh Usamah melalui gambar2 dan video2 you tube yang suami tunjukkan pada saya. kehebatan alim ulama menjadi kekaguman dan menimbulkan keinginan utk bertemu dgn mereka.

ok. sambung cerita tadi.
Bila saya nampak kelibat Sheikh Usamah, dgn separuh yakin saya khabarkan pada suami saya yg sdg berbual dgn kwn lamanya.
"Abang, tu mcm Sheikh Usamah".

Suami memandang ke arah Sheikh, dan berkejar mendapatkannya. Saya memerhatikan dari jauh, dan ternyata mmg benar lelaki itu adalah maulana Dr Usamah!

saya tersenyum. Dapat merasakan perasaan suami saya waktu itu. Suami saya sememangnya amat amat sgt merindukan guru-gurunya di mesir.
lantas saya ke sana dan menyerahkan marwan pada suami utk didoakan Sheikh. Sheikh Usamah memegang dada Marwan dan mendoakan.

Ya Allah, makbulkanlah doa ulama pada anakku ini.

dan kesempatan di ambil utk bergambar dgn Sheikh Usamah.(gambar x dpt lagi)

Perasaan gembira bertemu dgn maulana Dr Usamah Syed Mahmud Al-Azhari-hafizahullah ta'ala 'anhu masih belum hilang. Begitu juga dgn suami. Mudah mudahan Allah memberi lagi peluang sebegini. insyaAllah Amin :)

Sunday, September 11, 2011

Aku pelajar, isteri dan ibu


Bismillahirrahmanirrahim

Hari pertama di UIA, kembali sbg pelajar setelah 5 bulan bercuti. Percutian yang sgt bermakna, kerana waktu inilah saya dilantik oleh Allah utk menjadi seorang ibu.. Terima kasih Ya Allah.. :)

Waktu saya menulis ini, saya sgt merindui Marwan.. Usia Marwan dah pun 2 bulan lebih.. lagi seminggu nak cukup 3 bulan.. Tabiat anak saya sorang ni saya makin faham..

Bangun pagi, x menentu. Kdg2 awal, kdg2 lewat. Tapi Marwan seorang yg ceria. Kalau dia bangun dalam keadaan x mengantuk, dan tak lapar, dia akan mula ajak bersembang dan gelak. Mmg mencuit hati. Banyak betul dia cerita pagi-pagi, sampai sy pun x larat nak layan.. 

Tapi pagi ni, sekejap saja saya dapat bersembang dgn Marwan. Bersiap-siap utk ke kelas, prepare makanan dan pakaian utk sy dan suami. Berat hati nak melepaskan Marwan. Saya doakan Marwan akan dijaga oleh pengasuh lebih baik dari jagaan kami berdua.

Penat tak jadi ibu?

So far, tak ada masalah lagi. Jadi ibu dan isteri mmg ada tanggungjwb, tapi t’jwb yang dilaksanakan dgn penuh cinta dan kasih akan melenyapkan penat dan lelah. 

Senyuman dan gelak tawa Marwan, menghiburkan hati. Inilah anugerah yang Allah beri. Kdg2 bila penat dgn kerja dan tugasan yg banyak, pelukan dan tawa riang marwan membuatkan hati terasa betul2 tenang dan gembira. 

Marwan x banyak meragam. Dia suka tgk benda bergerak. TV pun dia boleh focus, tgk warna-warni. Dan suka naik benda2 yang bergerak, cth naik kereta dan stroller.
Bila naik kereta, Marwan akan tgk pemandangan, kereta yang bergerak sampailah dia tertidur. Kalau naik stroller pun senyap je dia sambil tgk sekeliling. Alhamdulillah Marwan mudah dibawa ke mana-mana.
Cuma Marwan susah tidur kalau bergerak dari tempat ke tempat. Cth masa pergi beraya, setiap rumah yg kami kunjungi Marwan akan terjaga dan menangis sbb tidurnya terganggu.

Marwan yang montel?
Marwan mmg semangat! Hehe. Baru 2 bulan tp x nampak mcm 2 bulan. Mcm 3-4 bulan. Kecik atau besar, saya doakan Marwan sentiasa sihat dgn susu ibu anugerah Allah ni J
Kalau bab tidurkan Marwan, saya serah pada Abinya. Abi akan dodoikan Marwan, enjut2 tangan. Hehe. Anak abi katakan :)

Bila tgk anak org lain dah blh berjalan, saya x sabar nak tgk Marwan membesar. Nak Marwan jadi generasi Quran, mantap akidah dan Iman, kerana Marwan adalah asset akhirat saya dan suami. 

Cukup alkisah Marwan, kini saya adalah sebagai seorang isteri, ibu dan pelajar. Mmg mendebarkan, entah bagaimana saya akan lalui semua ni. Mampu atau tidak, saya bergantung pada Allah SWT dan saya begitu yakin yang Allah tidak akan memberatkan hambaNya dgn perkara yang tidak mampu digalasnya.
Sewaktu saya mahu bertunang, Abah ada menanyakan, mampukah saya  berkahwin semasa belajar? Saya jwb saya tidak tahu sbb itu adalah perkara masa depan. Jadi, saya berdoa pada Allah seandainya saya mampu harungi semua ni, permudahkan urusan pernikahanku ini. Dan Alhamdulillah Allah mmg permudahkan segalanya. 

Saya mulakan langkah baru ini dengan keyakinan pada diri sendiri yang saya mampu lakukan yg terbaik. Saya membayangkan yg saya mahu Marwan belajar bersungguh-sungguh, maka saya harus mulakan diri saya sbg qudwah pada Marwan. Allah beri nikmat dapat merasai perasaan sbg ibu, maka sy harus gunakannya sbb saya juga masih ada ibu bapa yg mengharapkan kejayaan anaknya.
Tak lupa pada peneman hidup, suami tercinta yang saaaaangat banyak mendorong dan menyokong saya. Selama saya hidup dgn suami, suami sentiasa memberi tunjuk ajar. Bahkan belajar masak gulai pun suami yg ajarkan. Hehe. 

Kerja-kerja rumah kami lakukan bersama. Marwan juga kami jaga bersama. Suami saya tidak kekok utk menukar lampin, tukar baju, tidurkan Marwan. Sungguh saya sangat menghargai insan seperti Abang yang tidak pernah membiarkan saya sendirian.  Semoga Allah memberkati kehidupan Mujahid Dakwah saya ini. Semakin banyak t’jwb yang kami lakuka bersama, smg bertambah cinta saya pada suami. Mg Allah berkati percintaaan ini . amin

Kehidupan berumah tangga sms belajar blh mendatangkan manfaat ataupun mudarat. Kalau masih dalam keadaan mahu bermain-main dgn t’jwb, berkahwin hanya sekadar cinta, maka kehidupan blh jd umbang ambing.
Hidup berumah tangga banyak mendorong saya utk ubah diri. Seandainya saya tidak berstrategi dalam mengatur kehidupan, tidak ada misi utk dicapai, disiplin tidak menentu, dalaman tidak kuat, mmg saya menempah tiket kegagalan. 

Saya perlu belajar utk senditif dgn masa. Kena atur masa utk suami, utk anak, utk kerja rumah, utk pelajaran, utk social dgn kwn2, utk keluarga, utk gerak kerja dakwah dan utk diri sendiri. Mmg terasa x mampu utk laksanakan semua ni, namun saya bergantung pada Allah dan sentiasa memohon agar Allah sentiasa memberi petunjuk dan permudahkan jalan saya ini. 

Niat utk menuntut ilmu, nak luaskan empayar dakwah, nak bina generasi Quran… smg Allah sampaikan sgl hajat dan cita2 yang mulia..  Amin ya rabb

Monday, July 11, 2011

Mari menuju Ilahi, anakku Marwan

Anakku Marwan,
Kelahiranmu memberi seribu erti dalam hidup Ummi. Naluri keibuan yang Allah beri pada Ummi yang sudah bergelar ibu ini menautkan keazaman yang mendalam utk kita sama-sama berusaha mencapai matlamat terakhir dalam kehidupan kita sekeluarga... iaitu mati dalam keredhaan Allah..

Kata Rasulullah SAW yang dinyatakan oleh Abu Hurairah: "Tidaklah setiap org yg lahir melainkan dalam keadaan fitrah, maka ibu bapanya yang menjadikannya Yahudi, Kristian ataupun Majusi. (Riwayat al-Bukhari)

Marwan lahir dalam keadaan fitrah, seorang manusia yang suci dari dosa. Terasa beratnya amanah Ummi sbg ibu utk mencorakkan peribadimu, Sayang. Utk memanusiakan Marwan dan mengenalkan Marwan pada Tuhan dan Rasul.
  

Permata hati Ummi dan Abi,

Ketahuilah anakku, azan dan iqamah yang dibisikkan di telinga Marwan oleh Abimu sejurus Marwan tiba di dunia, memberi mesej kepada Marwan yang Marwan lahir ke dunia ini adalah sebagai khalifah, ada tugas yang Allah beri pada Marwan dan seluruh umat manusia di dunia ini.
'Tegakkan agama dan tadbir dunia dengannya'.

Andai kita semua x mampu tadbir diri sendiri, kita juga x akan mampu tadbir dunia ini.

Ketika Marwan lahir, tangisanmu menjemput air mata Ummi dan Abi utk mengalir dalam kegembiraan. Tanda kesyukuran atas nikmat zuriat yang Allah kurniakan pada Ummi dan Abi sbg penyambung generasi dakwah. Semoga ketika kematianmu nanti akan menjemput pula tangisan org2 sekelilingmu dengan kegembiraan pada dirimu yang pulang bertemu Pencipta.

Anakku,

Menjadi tugas Ummi dan Abi utk mendidik Marwan supaya Marwan dapat membesar dgn baik dalam tarbiyah Islam. 

Tugas ini membuat Ummi merenung diri Ummi yang serba dhaif ini.
Sudahkah Ummi mengamalkan ajaran Islam sungguh-sungguh sebelum Ummi mendidikmu?
Bagaimana dengan amalan dan akhlaq Ummi sbg seorang muslimah, sblm mendidik Marwan mempunyai peribadi unggul, meneladani Rasulullah?
Ummi tidak ingin menjadi seperti ketam yang mengajar anaknya berjalan betul.

Terasa benar yang diri Ummi ini juga masih merangkak di perjalanan menuju Tuhan. Masih banyak dosa yang menghiasi diri dan masih banyak kekurangan dan kelemahan diri.

Kehadiranmu Marwan sepeti cahaya yang menyalakan api keazaman dalam diri Ummi utk menjadi yang lebih baik. Ummi harus berusaha utk menjadi ibu yang cemerlang supaya kehidupan Marwan di dunia ini tidak disia-siakan.

Ummi dan Abi pimpin tanganmu Sayang,
Mari kita sama-sama berusaha menjadi yang lebih baik..
Bait an-Nur harus kita serikan dengan keindahan Islam,
Kita nyalakan dengan seri dan pesona bicara al-Quran,
Kita ceriakan dengan gelak tawa kasih sayang antara kita..
Moga bertamu mawaddah, rahmah dan sakinah,
Agar cahaya yang gelap menjadi terang,
Hidup yang sekali menjadi bererti...

Anakku,
mari kita sama-sama berdoa..

Ya Allah,
Dengan kemuliaan dan kebesaranMu ya Allah,
Berilah petunjuk dalam kehidupan kami,
Bimbinglah kami sentiasa
dan janganlah Engkau berpaling dari kami walau seketika

Ya Rahman,
 Titipkan dari kasih sayangMu yang Maha Luas
Dalam keluarga kami ini
Jauhi keluarga kami dari sifat-sifat mazmumah
Yang bisa memecah belahkan ukhwah dan silaturrahim kami
pacakkan Ya Allah keindahan hati yang mulia
dan pandangan hati yg jernih
agar kami bisa melalui dunia yg penuh duri ini
dengan mudah dan cekal

Dengan rahmat dan kasih sayangMu ya Allah
makbulkanlah..
Amin ya rabb

Monday, July 4, 2011

alkisah Marwan..

Bismillahirrahmanirrahim..
Assalamualaikum wbt..

Alahai lamanya x update. Bukannya sibuk pun. Banyak  benda yang nak dicerita tapi jari ni dah mengeras, susah dah menaip kat laman blog ni. hehe. Alhamdulillah hari ni jari lembut skit kot.

kalau entry saya yang lepas ttg menghitung hari nak bergelar ibu, alhamdulillah saya dah 16 hari bergelar ibu. Ibu kepada budak kecik comel yang tgh tidur di sebelah saya ni.  :)

Marwan Majdi - nama yang dipilih oleh abinya dan dipersetujui oleh umminya. Kata abg, abg nak letak 'wan' kat nama anak, biarlah kat belakang pun memandangkan saya ni keturunan wan. saya pulak nak cari nama yg mula huruf 'J' memandangkan keluarga suami mmg mengekalkan huruf 'J'. nama anak saudara yang sulung, Juwaini b Johaibi b Juhan b Jusoh.
tapi Alahai bukan senang nak cari nama yang mula huruf J ni.



Marwan Majdi maksudnya yang bermaruah dan kemuliaanku. Didoakan mudah mudahan Marwan akan jadi anak akan menjaga maruah dan kemuliannya sbg orang Islam. amin InsyaAllah.

MUJAHID DAKWAH JR

Kenapa saya bagi gelaran ini pada Marwan?
Sebab saya nak Marwan ikut jejak langkah abinya bahkan lebih hebat.
Sepanjang saya kenal suami, sejak dari remaja lagi suami saya banyak terlibat dgn aktiviti dakwah dan tarbiyah. Suami banyak menitik beratkan hal pendidikan agama, menjaga keluarganya, memilih sahabat-sahabat yg soleh sbg pembimbing. Mudah mudahan Marwan pun begitu juga ye. 

SUATU KENANGAN

Sebenarnya banyak yg nak diceritakan terutama pengalaman mengandungkan dan melahirkan Marwan. Cuma ttg pengalaman mengandungkan Marwan mungkin di lain entry.

Cuma yang nak diceritakan, saat-saat indah sewaktu melahirkan Marwan.

Buat mereka yang x de pengalaman lagi, sbnarnya beranak awal 2 minggu atau seminggu dari tarikh due, buatkan ibu mengandung ni lebih lega, berbanding ibu yang menunggu lepas tarikh due. Sebab tiap hari akan buat hati tertunggu-tunggu. Alahai, kan penantian tu satu penyeksaan.

Cukup 36 minggu, saya dihantar pulang ke Perlis. Utk standby.
dan bila cukup 37 minggu, saya mula menanti kehadiran insan baru ni. 37 minggu menandakan bayi telah pun matang dalam kandungan dan kalau dilahirkan, tidak dikira kelahiran pramatang.

Dan waktu ni pulak masa yang cukup meriah dengan kenduri kendara. Saya mmg suka kenduri kat Perlis ni, sbb antara favourite masakan adalah rebung daging. Fuh, mmg sodap.
Ditambah dengan kata-kata semangat dari keluarga dan kwn2 yang bunyinya mmg sama
"Sufi makan puas-puas nanti dah pantang x leh makan dah". Saya pun apa lagi, tiap hari ikut mak pergi kenduri dengan perut yang sarat ni.
Waktu yang sarat ni lah mmg bagus utk berjalan banyak supaya mudah bersalin.

Cukup 38 minggu, suami saya yang bekerja di Gombak pulang ke Perlis. Saya pun apa lagi, tiap hari pujuk baby supaya keluar.
"baby, abi dah balik ni. boleh lah kluar. kami semua rindu nak tgk baby"

Alhamdulillah, baby mmg keluar pun. tapi bukan yang dalam perut saya. tapi perut biras saya. hehe.
tahun ni meriah sikit, Mak mentua saya dapat 2 cucu dalam satu bulan.
Biras saya, Kak Nurul bersalinkan anak ke-4 pada 11 Jun d Hosp Kangar.

 Juhaidi Najdan- sepupu Marwan yang baru lahir

Saya yg masih gagah berjalan, alhamdulillah dpt la gi ziarah kak nurul sambil2 g tinjau tempat saya nak bersalin nanti. Suami pun nampak la gmbaran kat mana nak daftar, wad kat mana. 
Sambil-sambil menunggu di wad, Mak pun kata.. "Satgi kot Sufi pun nak bersalin hari ni. Hehe"

Cukup 39 minggu, suami saya balik Perlis lagi. Suami sy selalu pesan kat baby dalam perut, "nak keluar tunggu abi balik dulu tau"

18 jun, hari sabtu. waktu ni saya cukup 39 minggu. Cadangnya petang tu nak ajak suami jalan-jalan di taman. tapi memandangkan dah lewat petang, saya hanya sempat berjalan di pasaraya hafifah je. Nak cari Pizza, sambut hari bapa utk Abah.

Petang tu saya rasa sakit di perut. tapi sakit ni saya dah biasa. Cuma malam tu saya rasa lenguh di pinggang. Malam tu sebelum tidur, suami ada kata. "Baby nak keluar esok kot, hadiah sempena hari bapa".
saya senyum je. Tak taulah bila baby ni nak kluar.


mulut abg mmg masin. Pukul 1 saya terjaga. Air ketuban dan pecah! Tapi saya x rasa sakit.
Contraction pun x rasa. so dengan rilexnya saya bersiap-siap utk ke hospital.

dalam hati saya, waktu-waktu mcm ni org x ramai kot bersalin.
Bila sampai di hosp, patient bukan main ramai lagi. Doktor yang periksa saya pun nampak mcm ada batu kat mata dia. (mengantuk)

memandangkan hari minggu, doktor yang bertugas tu yang on call lah.

"ramainya patient hari ni, Akak bertugas dari pagi tadi patient x henti-henti dtg nak bersalin", doktor wanita muda mengeluh pada saya. Mmg kesian tgk, tapi itulah pengorbanan dan jihad doktor. berjaga demi menyelamatkan nyawa manusia.

ttg bersalin ni, saya tak ceritakan terperinci lah. Cuma Allah takdirkan saya melahirkan anak secara pembedahan. bukan normal.
saya dibius separuh, kiranya pembedahan dalam keadaan saya sedar.

Saya berlagak cool dan tenang, sbb waktu sebegini mmg kena pandai kawal emosi. 
Keadaan dalam bilik bedah dengan layanan yang mesra membuatkan saya stabil. Tidaklah terlalu takut. Dan saya nampak keadaan org yang bekerja pun x nampak stress, malah nampak enjoy. (maksudnya x lah nampak suasana yg tegang, mcm nak bedah org yg berpenyakit serius)

Pembedahan bermula.
Apa yang berlaku saya x nampak sbb ada penghadang kain.
selepas beberapa minit, saya rasa gegaran pada perut.menandakan doktor sdg mengeluarkan bayi dari perut.Yang membuatkan saya tahu sbb saya pernah tonton video bersalin scr bedah ni.

Tak berapa lama, saya mendengar tangisan Marwan.
Saya menangis.  Terharu.
Saya telah menjadi ibu...
Anakku, selamat datang ke dunia.
Ketika itu, tertaballah saya abgi seorang ibu, menyambut amanah yang berat dari Tuhan.

Anak yang saya rindu utk ditatap dan didukung.
Tahukah perasaan ibu yg mengandung 9 bulan? Rindu. sekalipun terasa dekat dan bersatu dalam rahim, namun yg dirasai adalah tendangan-tendangan nakal dari baby utk mengusik jiwa ibunya. :)
dalam hati tertanya-tanya bagaimanakah rupanya, bagaimana jasadnya.
Selesai pembedahan, saya rasa lega, Suatu pengalaman yang Allah beri pada saya.

Ketika bersembang dgn suami ketika di wad lepas bersalin, rupanya Abg pun menangis ketika azan dan iqamah di telinga Marwan.
Syukur ya Allah, atas nikmat yang diberikan ini. Semuanya selamat.


wajah Marwan ketika baru lahir

Bersalin scr pembedahan, mmg x akan merasa sakit apa pun sms melahirkan anak. sebab tu ada sesetengah ibu yang ambil jalan mudah x nak sakit, sengaja memilih utk bedah. Tapi, bersalin normal mmg lebih nikmat utk menjadi ibu sbenarnya.

Di wad, saya x rasa nak tidur. Sbb hati rasa sgt gembira.
Lepas bersalin, emosi kena jaga. Jangan biarkan diri dikuasai stress.

 sempat lagi posing dengan anak

Kini saya semakin faham, kenapa walau sakit mcm mana pun melahirkan anak, ibu x pernah serik utk melahirkan anak.
Ketika sakit, mmg terasa seperti nak bersumpah x nak beranak lagi. tapi, di sinilah Allah memberi kekuatan pada wanita. yang pada mereka ada kasih sayang dan belas pada insan yg dikandung. ketika mendengar tangisan dan merasai nikmatnya membelai anak, setiap kesakitan menjadi gugur dan tidak lagi diingat oleh ibu.
Subhanallah. Cantiknya apa yang Allah beri pada hambaNya.

Cukup sekadar ini dulu.
Perkongsian ini sekadar berkongsi dgn shbt2 yang bakal mengandung dan  bakal menimang cahaya mata.
dan ianya juga sebagai catatan diri, mudah mudahan akan dibaca oleh Marwan apabila di besar kelak. Amin :)



Marwan ditahnik oleh Tuan Guru Dr Harun Din. Mg menjadi ulama kelak :)

Monday, May 23, 2011

Menghitung hari bergelar ibu..



Detik demi detik
Waktu demi waktu
Masa berlalu
                                  
Kini usia kandungan telah pun mencecah 35 minggu.. Little mujahid/ah telah mendiami dalam rahimku ini selama 35 minggu. Alhamdulillah, 3 kali scan, doctor mengatakan little mujahid/ah ni sihat-sihat aje..

Persediaan dari segi material dah pun siap. Baju, lampin, pampers, sarung kaki dan tangan, dll…
Tapi bagaimana pula dengan persediaanku yang bakal bergelar seorang ibu?

Mendapat title ibu bererti mendapat jawatan baru dari Allah SWT. Jawatan yang tidak ada perletakannya sehinggalah disoal oleh Allah soal didikan seorang ibu pada anak (juga merujuk pada ayah). 

Di samping seronok utk mendapat cahaya mata sebagai penyeri dalam perkahwinan, debaran tentulah ada. Memikirkan anak yang kukandung ini akan menjadi apa bila besar nanti? 



MENUAI HASIL APA YANG DITANAM

Pernah satu hari, saya dan suami bersama-sama kedua ibu bapa mertua ke kuliah Ust Harun Din di Madi, Kangar. Seusai solat Maghrib, sementara Ust Harun Din menyampaikan kuliah beliau, ada flyers kecil diedarkan. Tentang kuliah Dhuha kupasan Kitab al-Azkar oleh Ust Juzaili Juhan, iaitu suami saya. Mak (ibu mertua) sejurus membaca flyers tersebut berkata kepada saya,

“ Mak dah lama cari Ustaz yang nak mengajar Kitab al-Azkar, x sangka Muhammad (suami saya) yang mengajar kitab ni. Boleh Mak sambung mengaji kitab ni”.

Kata-kata Mak membuatkan saya termenung jauh.

Mak dah boleh menuai hasil, anak yang Mak didik akhirnya mampu memberi manfaat pada Mak sendiri. Tak perlu cari Ust jauh-jauh, anak sendiri boleh mengajar Mak.

Justeru, anak saya pula nanti bagaimana?

Ada anak dari kecil hinggalah ke besar,hidup hanya menyusahkan ibu bapa. Ibu bapa tak dapat menuai hasil penat lelah membesarkan anak-anak.
Sekalipun anak itu doctor, jurutera, guru seandainya tiada hasrat utk membalas jasa dan budi org tua, maka sia-sialah pengorbanan si ibu dan ayah.

Ibu dan bapa bukan mendambakan duit dan harta kekayaan dari anak, cukuplah doa anak yang soleh menjadi peneman sewaktu kita di kubur kelak.

MENJADI MURABBI

Detik-detik menunggu kelahiran si anak kecil utk menjenguk dunia adalah waktu yang diberikan Allah kepada si ibu dan ayah utk bermuhasabah sejauh mana peribadi diri yang ada utk diwariskan pada anak?
Memang iman tidak dapat diwarisi.

Namun sedikit sebanyak tempias akhlaq dan pegangan akidah kedua ibu bapa akan terkena pada anak.
Kan bapa borek anak rintik?

Mahukan anak jadi mujahid/ah..
Namun takkan menjadi kalau ibu bapa sendiri tidak lurus dalam amalannya.

Allahuakbar.

Mencetak sebuah generasi baru dalam zaman seperti ini memang suatu cabaran yang kental utk dihadapi.  

PROSES DIDIKAN ANAK



Proses mendidik anak bermula dari perkenalan kedua ibu bapa, sungguh beruntunglah org yang mampu menjaga hubungan ketika saat pertemuannya dengan calon suami/ isteri, keberkatan yang diraihnya dialirkan pada si anak yang bakal lahir.

Pernah ada seorang sahabat yang mengadu pada saya, kerana kesukaran mengawal hati apabila berada dalam fatrah bertunang. Apa yang saya mampu nasihatkan pada dia adalah, kalau betul nak anak yang soleh dan berkat, jadikan matlamat tu sebagai kekuatan utk menjaga hati sebelum berkahwin.  

Seterusnya apabila diizinkan Allah utk bercambah benih dalam janin, anak di dalam janin juga sudah mampu dididik oleh ibu dan ayah dengan penjagaan makanan dan rangsangan pada anak dalam kandungan. Pada waktu ini, anak sebaiknya dibawa ke tempat-tempat yang baik, didengarkan dgn alunan Quran dan si ibu dan ayah mempunyai kesihatan psikologi yang baik juga, kerana gelombangnya akan sampai pada si anak.

Dan apabila anak lahir, menjadi satu tugas yang baru utk tidak sekadar memberi keperluan material yg cukup pada anak, ttp bahkan menyediakan keperluan rohani pada anak yang dididik. Kemahiran juga diperlukan agar didikan tidak menjadi semberono sahaja.  



Ya Allah, permudahkanlah urusan kami, berilah kekuatan kepada kami dan zuriat kami utk menjadi org yang taat dan patuh kepadaMu, jauhilah kami dari azab api neraka.

Mohon sahabat-sahabat doakan supaya anak ini akan menjadi anggota jundi yang bakal membela Islam kelak. Amin ya robb :)

Wednesday, May 18, 2011

REZEKI DALAM RUMAHTANGGA

Bila dah berkahwin ni, bermakna ibu dan ayah  melepaskan anaknya yang perempuan utk hidup bersama dengan lelaki yang kita pilih utk hidup bersama. 

Tidak sekadar hidup bersama, ttp bermulanya satu galasan baru, memikul tanggungjawab utk mengemudi sebuah empayar. 

Corak empayar, bergantung pada kedua pengemudi, si suami dan si isteri. 

Dan paling utama bergantung kepada pemimpin empayar, si suami merangkap si ayah apabila dikurniakan zuriat. 

Bila disebut ttg rezeki, kdg2 yg terlintas terlebih dulu adalah WANG.

Atau nama lain DUIT. 

Mmglah, bila dah kahwin kenalah ada duit sendiri. Nak tanggung anak bini. 

Namun, ada rumah tangga yang meletakkan duit sbg matlamat yg teratas.  Setiap hari fikir pasal duit. 
Kejar duit.. duit.. dan duit.

Kehidupan saya dalam alam rumah tangga ni banyak membawa saya berfikir.. terutama ttg rezeki. Almaklum masa bujang semuanya bergantung pada mak ayah. Bila dah kahwin baru tau erti kehidupan sebenarnya.

Pernah satu hari saya terdengar ceramah dalam TV. Katanya…

“Rezeki ni bukan hanya pada duit. Tapi rezeki juga dtg dalam bentuk kesihatan, ketenangan, ilmu, anak dan lain-lain”.

Betapa rezeki ni ruangnya luas.

Namun, utk menilainya perlu kepada mata hati yg jernih.

Mengejar harta tanpa iman membuatkan kita semakin haus. Makin kita telan makin rasa x cukup. 

Justeru, apa yang membuatkan kita rasa cukup adalah sifat qanaah. Ya, sifat qanaah adalah senjata kebahagiaan dalam rumah tangga.

Bukan sekadar merasa cukup tanpa lebih berusaha. Berusaha mengejar keperluan kehidupan bukan sebagai matlamat, ttp hanya sebagai alat supaya ibadah kita makin ditingkatkan.

Rezeki yang sedikit dikongsi. Yang banyak dibahagi-bahagi. Bahkan kita juga digalakkan utk menjauhi kemiskinan kerana ianya mendekatkan kita kepada kekufuran.

Pernah saya menonton filem ‘Kun fa ya kun’ dengan suami. Filem Indonesia. Sungguh terkesan.

Mengisahkan ttg kehidupan sebuah keluarga yang miskin. Kais pagi makan pagi, kais petang makan petang.

Siang malam bekerja, di samping solat dan banyak berdoa tak ditinggalkan. Mereka berdoa sungguh-sungguh pada Allah minta dimudahkan rezeki, namun Allah tidak segera menjawab. Mereka hidup susah.

Namun, kata kata-kata semangat dari si Ayah kepada isteri dan anak-anaknya:

“KITA MESTI MENJADI TANGAN YANG DI ATAS, BUKAN DI BAWAH”

Dengan Usaha dan Tawakal pada Allah akhirnya nasib mereka berubah menjadi orang yang kaya. Keyakinan dan kebergantungan mereka pada Allah akhirnya membuahkan hasil.

Justeru,
Memimpin rumah tangga biar dengan ISI. (Macam Salih Yaakob). :p

Sungguh, rezeki yang paling berharga yang Allah kurniakan dalam rumahtangga adalah hati yang tenang dan jernih.

Hati yang mulia pada suami.
Hati yang tenang pada isteri.
Hati yang baik pada anak-anak.

Membuatkan hidup menjadi saling melengkapi. Melengkapkan bangunan, saling menguatkan pada posisi masing-masing.

Ya Allah, kurniakan kami rezeki yang berkat dan halal pada rumahtangga kami. Teguhkan dengan iman, mantapkan dengan taqwa, padukan dengan cinta dan kasih sayang antara kami. Amiiiin



Wednesday, April 20, 2011

Terima kasih buat teman hidupku..

Sesekali menggunakan laman sosial ini utk mengucapkan terima kasih pada yang tersayang..

10 bulan pernikahan, semakin hari semakin mematangkan usia pernikahan. Namun, tiada titik noktah utk kita menyatakan yang kita telah mengenal pasangan kita biarpun telah hidup berpuluh-puluh tahun bersamanya. Kerana setiap hari kita akan belajar perkara yang baru ttg kehidupan dia dan ttg dunia pernikahan ini.

Perkahwinan...
Adalah suatu hubung kait dengan pengorbanan. Dengan pengorbanan yang dilakukan oleh pasanganlah yang bisa menambah perasa keenakan dalam hubungan. 

Terima kasih buat suamiku..

Yang memberi semangat dan motivasi utkku ketika menghadapi peperiksaan akhir semester..
Yang mencurahkan ilmu dan membantu memahamkan pada subjek yang tidak difahami..
Yang membantu menguruskan rumah ketika aku sibuk menelaah pelajaran..
Yang bekerja keras mencari nafkah demi menampung keperluan keluarga..
Yang memahami keadaan diriku yang serba kekurangan..
Yang memberi nasihat dengan hikmah tatkala isteri melakukan kesilapan..
Yang berusaha membentuk dirinya dan diriku ke arah ibu bapa yang bertaqwa...

dan paling penting..
Yang tolong memasak untukku. (part ni paling best. ,dapat rasa air tangan lelaki :) )

'Ala kulli hal, terima kasih utk semuanya, x mampu nak disenaraikan segala pengorbananmu. moga Allah membalas dengan sebaik-baik ganjaran. Amin :)



Meniti waktu dengan bunga-bunga cinta berpanjangan.. moga berkekalan..

Baiti Jannati

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Marwan Majdi

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails