Followers

Thursday, September 29, 2011

Selamat hari lahir, Ojah!

Bismillahirrahmanirrahim

Entry kali ni khas buat sahabat yang dikasihi, Radziyah bt Mansor.

Lama dah nak menulis ttg sahabat saya yg sorang ni, tapi tak tertulis-tulis jugak, hinggalah tiba hari tuanya yang ke 23, maka saya ambil kesempatan ni utk menulis entry ni khas utk dia sebagai hadiah hari lahir. :)
Selalu saya ingat besday dia, tapi tahun ni entah mcm mana terlupa terus. mungkin sbb ada anak kot. hehe. habis saya kena fire sbb tuan besday yg tepon remindkan saya. heehe

Ok, mula dgn cara kami kenal.
kami kenal di SMKAP, masa tingkatan 2 kami sama-sama jd pengawas. Tapi waktu tu x la rapat mana. Sekadar berkawan biasa-biasa je.

Seingat saya kami mula rapat waktu kelas tambahan malam Bahasa Arab, arwah Ust Baihaqi yang mengajar waktu tu. Kami selalu dok sebelah. Bila berkawan, rupanya kami ni sekepala, stail yang suka buat lawak. hehe. Lama kelamaan ada keserasian antara kami.
Oleh kerana saya ni dok asrama dan Ojah dok di luar, saya selalu pesan masa kat kelas tambahan,
" Ojah, nanti kelas bawa nasi goreng tau"
Ojah jwb, "Ok"

tapi rasanya tiap minggu saya pesan, sampai ke hujung tahun dia tak bawak. hehe.

Masa SPM, saya keluar asrama, menetap di rumah mak angkat (sekarang mak mentua).. Ojah la kawan baik saya waktu. Selalu study sama-sama, dan Ojah ni terer Matematik tambahan, subjek yg sy paling lemah. tapi last minute Ojah ajar saya jwb soalan-soalan spot, alhamdulillah x disangka dapat A2 utk add math.
Rumah Ojah jd rumah no-2 saya, mak ojah pun dah mcm mak saya sendiri. :) kdg2 kami pergi jogging skali. 
Ni semua kenangan masa remaja..

Kemudian ditakdirkan saya masuk DQ, dan Ojah masuk matrik. tapi hubungan x putus. kami ada turn gilir-gilir telefon. Kemudian Ojah ditawarkan masuk Usim. antara kenangan waktu ni ialah Ojah sanggup susah payah buat surprise datang DQ naik komuter utk menghadiri konvo saya. ni gambar kenangan


habis DQ, saya masuk matrik Uia, dah Ojah masih di Usim.
Kemudian, saya masuk main camp UIA di Kuantan, semester 2 di UIA Gombak.

Waktu ni saya maklumkan yg saya akan bertunang. Ojah mmg akan datang majlis saya!
Ojah naik tren dr Usim, kemudian menunggu adik saya di stesen lrt keramat lama sgt sbb ada masalah skt waktu tu. dah jmpa adik saya, tunggu abg sy utk bertolak dari KL lamaa sgt.
tapi bila sampai ipoh, sy mmg rasa bersalah sbb dah susahkan Ojah, tapi dia sampai rumah dgn ceria. ojah mmg seorang yg ceria dan penyabar. Alhamdulillah sepanjang majlis, ojah, min dan wana jadi pengepit saya, ambil aura juga barangkali. hehe.


gaya cam gaduh je


step seterusnya, saya berkahwin. ojah dan anis di sisi saya, sbg pengepit dan pengurus majlis. Ojah dan Anis datang dari Perlis dan kedah dgn bas. kali ni turut menguji. bas yg sepatutnya pukul 2, delay. lama juga menunggu bas hampir 2-3 jam masih belum kunjung tiba. Malam baru sampai ipoh, mcm biasa, Ojah x pernah marah atau merungut. malam tu kami berinai sama-sama. :)
Dan masa majlis, Ojah dan Anis jadi pengapit dan tolong apa yg patut.
kenduri di ipoh jd pengapit


kenduri di perlis pun jd pengapit


Step seterusnya, saya mengandung. Antara org yg terawal sy maklumkan kehadiran org baru adalah Ojah dan Anis. Hehe. Yang Ojah siap jerit lagi bila tau, dan Anis sampai terkata apa-apa. hehehe. punyalah excited.

Masa saya nak beranak, Ojah janji nak jaga saya masa dlm pantang. Tapi alhamdulillah rezekinya mudah, Ojah dah pun ditawarkan kerja tapi x dpt la jg saya dlm pantang.

tapi masa kenduri akikah Marwan, ojah susah payah ambil cuti sbb nak dtg kenduri dan nak tgk Marwan (dan nak sambut puasa dgn mak dia)..




tak sampai di sini saja, Ojah menetap di Setiawangsa, dekat je dgn Gombak. Pernah suami saya ada program masa ramadhan, Ojah lah yg dtg temankan saya di rumah..

setiap detik perjalanan hidup saya ada Ojah yang menemani saya. Saya mmg takkan mampu balas jasa baik sahabat saya ni, yg saya mampu hanya memanjatkan doa yg terbaik buat sahabat saya ni.


Ya Allah Ya Tuhanku,
di hari lahir sahabatku ini,
Kau berkatilah umurnya,
Berilah petunjuk dalam setiap derapan langkahnya 
dan dalam setiap hembusan nafasnya
Agar tidak lari dibawa arus

Ya Allah
permudahkan urusan dalam kehidupannya
kurniakan dia rezeki yang halal
Jodoh yang soleh, anak yang mendoakan
Jauhi dirinya dari fitnah dunia 
bimbinglah dan peganglah hatinya
tetapkanlah dirinya dgn pegangan iman yg utuh


Ya Allah
kami berukhwah keranaMu
Smg pertemuan dan perpisahan kami jua adalah keranaMu
utuhkanlah ikatan mahabbah kami
dgn ikatan ukhwah yang bercahayakan iman
Amin ya rabb

3 comments:

Jannah said...

baiknya kak ojah..=) sanah helwah kak..

ummu aufa said...

slm. sufi=) rasanya sufi x cam sy tp sy cam sufi, pernah join program same2 mase kat matrik uia dulu=) skg pon sy masih d uia Gombak,selalu nampak sufi tp segan nak tegur. btw, moga mjd ibu yg mithali dan isteri solehah=) same2 la kite,blaja + isteri +ibu! =) slm perkenalan!

pena mujahadah said...

mantap ukhwah! moga berkekalan hingga ke syurga. selamat hari lahir k.ojah=)

Baiti Jannati

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Marwan Majdi

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails