Followers

Monday, September 19, 2011

Pengalaman bertemu Sheikh Usamah

Jumaat lepas, saya, suami, marwan dan ahli keluarga ramai2 ke KLIA utk menghantar adik saya, Syuhada yg menyambung pelajaran ke Jordan dalam bidang Syariah. dia adalah orang pertama dalam keluarga saya yg belajar di luar negara.

Sementara menunggu ketibaan kwn2 adik saya yg akan turut sama-sama ke Jordan, kami sekeluarga menanti di tempat duduk sambil berbual-bual.
 Semasa saya sedang mendukung Marwan, Allah takdirkan saya ternampak kelibat seorang lelaki yang berpakaian rasmi al-Azhar, dan ada seorang pengiring di sebelah beliau. Saya terus memerhatikan beliau yg sedang berjalan.Apabila terpandang wajah beliau, hati saya berbisik, "Eh,macam Sheikh Usamah".

Saya mengenal Sheikh kerana suami saya sering menceritakan ttg sheikh dan guru-gurunya. Saya tidak pernah bertemu dgn mereka.

Sheikh Yusri, dtg ke Perlis sewaktu saya belum berkahwin. Sheikh Jamal dtg ke Perlis lepas saya berkahwin, tapi saya belajar di KL. Dan Sheikh Jamal sekali lagi dtg ke KL, tp saya berpantang di Perlis. Jadi inilah kali pertama saya bertemu dgn Sheikh atau guru suami saya di Mesir.

Saya kenal Sheikh Usamah melalui gambar2 dan video2 you tube yang suami tunjukkan pada saya. kehebatan alim ulama menjadi kekaguman dan menimbulkan keinginan utk bertemu dgn mereka.

ok. sambung cerita tadi.
Bila saya nampak kelibat Sheikh Usamah, dgn separuh yakin saya khabarkan pada suami saya yg sdg berbual dgn kwn lamanya.
"Abang, tu mcm Sheikh Usamah".

Suami memandang ke arah Sheikh, dan berkejar mendapatkannya. Saya memerhatikan dari jauh, dan ternyata mmg benar lelaki itu adalah maulana Dr Usamah!

saya tersenyum. Dapat merasakan perasaan suami saya waktu itu. Suami saya sememangnya amat amat sgt merindukan guru-gurunya di mesir.
lantas saya ke sana dan menyerahkan marwan pada suami utk didoakan Sheikh. Sheikh Usamah memegang dada Marwan dan mendoakan.

Ya Allah, makbulkanlah doa ulama pada anakku ini.

dan kesempatan di ambil utk bergambar dgn Sheikh Usamah.(gambar x dpt lagi)

Perasaan gembira bertemu dgn maulana Dr Usamah Syed Mahmud Al-Azhari-hafizahullah ta'ala 'anhu masih belum hilang. Begitu juga dgn suami. Mudah mudahan Allah memberi lagi peluang sebegini. insyaAllah Amin :)

No comments:

Baiti Jannati

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Marwan Majdi

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails