Followers

Tuesday, September 20, 2011

marwan dah 3 bulan

bismillahirrahmanirrahim.

ok. 5 minit utk update blog. skrang kena pandai jaga masa, x blh bazir banyak depan komputer.

Marwan, anak sy yg sorang ni alhamdulillah dah pun berusia 3 bulan. Marwan adalah seorang yg tegap, maksudnya badannya x lembik. bayangkanlah, usia seminggu dah pun boleh angkat kepala skt2. Tulang dia pun nampak keras. So,kalau nak pegang pun x la rasa takut sangat.

Masa saya mengandungkan Marwan pun blh dikatakan agak lasak. Masa marwan 4 minggu, saya bergoncang bawak motor meniti bumper, turun naik tangga tingkat 4 di mahalah aminah. sampai usia Marwan 7 bulan pun saya masih bwk motor ke kuliah. yang paling x leh lupa, saya pernah main bowling masa marwan 5/6 bulan. baling pelan2 je. tapi dapat strike, alhamdulillah :) Nilah pengalaman mengandungkan Marwan.

 Marwan dah boleh meniarap skt2, kalau diletakkan meniarap blh dah angkat kepala. boleh la bertahan dalam 5 minit kot. tidur pun kdg2 meniarap, baru tidur lama skt. kalau tidur terlentang cepat je terjaga sbb terkejut.

Alhamdulillah Marwan x banyak kerenah. X mcm awal-awal saya balik ke Gombak dulu, nak solat pun x boleh. Marwan x nak dok bawah,asyik kena pegang je.  Nak masak buka posa pun kena tunggu abinya balik. Tak pun kena ulang alik dari dapur ke tempt tidur marwan. sbb dia tidur skjp2. Lama-kelamaan Marwan pun stabil. Dah blh baring kat bawah atas tilam dia, x nangis pun. Cuma bila dah lama sgt dia akan buat la suara rayuan nak suruh angkat. boring agaknya. Bila angkat terus senyap.

Marwan mmg menghiburkan. terutama bila bersembang dengan dia. Entah apa yang diceritakan saya mengiyakan je. Mudah mudahan saya dan suami akan jadi tempat dia meluahkan perasaan walaupun dia dah besar kelak.

Pernah saya bawa Marwan ke masjid UM, ikut suami yang ada mesyuarat d situ. Sambil solat, saya letakkan Marwan di sebelah. selesai solat, saya baca Quran. Masa tu bulan posa. Marwan senyap je dok baring, tgh mood elok masa tu. Tiba-tiba ada sorang mak cik datang di tempat saya dan memuji Marwan.
"Eh, baiknya budak ni. Bakal ulama esok-esok ni."
dan sempat mak cik tu pesan pada saya,
"Jaga dia elok2 ye, bagi dia jadi ulama'
saya jwb InsyaAllah.
Pesanan yg ringkas, tp menusuk kalbu. jaga bagi jd ulama'? Besar tanggungjwb tu. X blh ambil mudah setiap perbuatan yg kita lakukan sbg Murabbi Marwan. saya kena hampir dan akrab dgn Tuhan kalau mahukan Marwan dididik dgn baik. rabbuna Yusahhil lana.

Sekarang Marwan menyusu secara esklusif, alhamdulillah. sebelum ni pernah campur dgn susu Dumex, biasalah org2 tua takut x cukup susu bila nak tinggal dia kat pengasuh.
Tapi bila saya baca blog Izaidah iaitu Ummu Aziz, saya jadi teruja. Zed mampu lakukan! Kenapa tidak saya?
kemudian saya menghubungi Zed minta panduan utk penyusuan esklusif, dan alhamdulillah masuk minggu kedua ni, bekalan susu sentiasa cukup. Allah Maha pemberi Rezeki. Terima kasih Ummu Aziz atas panduan yg ckp bermakna.

Mmg guna duit banyak, tapi ini adalah pelaburan demi kesihatan anak tersayang.
Saya beli pam spectra Dew, cooler bag, ice pack dan botol autumn. kosnya RM500 lebih. duit blh dicari, tpi kesihatan anak lebih penting. Susu ibu adalah anugerah ALlah, free je Allah bagi, kena yakin yang kita blh lakukan dan khasiat yg saaaangat banyak.

ok dah lebih 5 minit. jmpa lagi. assalamualaikum :)

2 comments:

hasnisyakila said...

kejap je marwan dah 3 bulan...
mesti makin montel....

nak tengok gambar terbru marwan^^

Z said...

hehe name aziz pun ada sekali. best kan bagi susu ibu? semoga kite same2 istiqomah :)

Baiti Jannati

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Marwan Majdi

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails