Followers

Thursday, January 7, 2010

Malu ketika hendak mati

Bismillahi wal hamdulillah.
Salam juang buat sahabat-sahabat sekalian. Mari kita isi hati dan minda dgn sedikit peringatan, yang pastinya ditujukan khususnya buat ana sendiri.

LEBURKAN KELAZATAN

Abu Hurairah berkata, bahawa Rasulullah SAW bersabda: “Hendaklah kamu membanyakkan ingat akan perkara yang boleh meleburkan kelazatan hidup. Bertanya Abu hurairah: “Apakah yang boleh meleburkan kelazatan hidup itu? Jawab Rasulullah, “Zikrul Maut” iaitu mengingati mati.

Satu fakta yang baru saya baca dari buku ‘Insan, Ingatlah!’ karangan Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat bahawa malaikat maut menjenguk setiap manusia itu sebanyak 360 kali sehari, sehingga malaikat maut sangat arif dan sangat mengenali wajah setiap insan. Kalau 360 kali sehari, bermakna hampir 3 minit malaikat maut menjenguk wajah setiap penghuni dunia ini.

Amru bin Al-‘Ash pula bercerita kepada anaknya ketika saat kematiannya. Beliau memberitahu bahawa malaikat yang mencabut nyawa itu tapak kakinya berada di bumi tetapi kepala berada di langit, ketinggiannya tidak dapat diukur lagi. Setinggi mana langit, setingggi itulah malaikat maut itu. Subhanallah.



TANDA HUSNUL KHATIMAH

Pasti kita sudah biasa mendengar tanda-tanda kematian Husnul Khatimah.



Berkata Salman al- Parisi, bahawa aku mendengar Nabi SAW bersabda yang maksudnya: “Perhatikanlah tiga perkara kpd org yg sudah hampir mati terdapat 3 perkara :

1) Berpeluh pada pelipis pipinya

2) Air mata berlinang

3) Lubang hidung kembang kempis

Itu adalah tanda bahwa rahmat Allah sdg turun dan dirasai oleh org yg hampir mati itu.

MENGAPA tanda-tanda ini berlaku??

Hakikatnya, tidak ada manusia yang terlepas daripada melakukan dosa melainkan mereka yang ma’sum. Apabila org mukmin menghampiri ajalnya, Allah mengampunkan segala saki baki dosanya dan menjadikannya sbg ahli kebajikan.

Oleh kerana kematian itu berlaku kpd jasd manusia secara beransur, bermula dari hujung kaki ke hujung peha, maka apabila Allah turunkan rahmat kepadanya, ketika itu dia terlalu gembira dan kalau boleh dia ingin melonjak kegembiraan. Tetapi tidak berdaya kerana sebahagian jasadnya telah mati. Justeru, kerana terlalu gembira bercampur malu, maka berpeluh pada pelipis dan berlinang air mata.


MALU KEPADA ALLAH

Malu kerana masih lagi mempunyai dosa yang belum sempat bertaubat, tetapi Allah telah mengampunkannya. Jika orang mukmin ini malu kepada Allah kerana baki dosanya, pastinya dia lebih malu utk melakukan dosa ketika dia hidup dahulu.

Rahmat yang paling besar dikurniakan Allah swt ialah apabila kita dikurniakan sifat malu, sehingga dia merasa malu melakukan dosa sama ada di tempat terang atau tersembunyi, kerana dia yakin Allah SWT sentiasa memerhatikan perbuatannya. Kerana sifat malu inilah, aikhirnya Allah Taala kurniakan rahmat pengampunan terhadap baki dosa yang belum sempat dia bertaubat. Sesungguhnya orang yang tinggi keimanan dan budi luhurnya akan sentiasa malu terhadap Allah SWT. Wallahualam
Iman luhur tinggi budi
Allah sayang makhluk cinta
Bilakah ajal tiada pasti
Rahmat Tuhan selalu dipinta.

2 comments:

qamar_muneera said...

Perinngatan buat diri. huhu.

.::nazª::. said...

salam ziarah.. waa.. bestnye entry yg trbwu ke ni akak.. hehe

Baiti Jannati

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Marwan Majdi

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails