Followers

Monday, January 18, 2010

Adakah aku srikandi itu?



Duhai Srikandi yang mengaku berjuang


Alhamdulillah, telah bertambah sehari lagi kehidupanmu. Detik ini, masih terasa denyut nadi beserta hembusan nafas yang memintamu utk terus bertanggungjawab ke atas nikmat Allah yang tidak terhitung ini. Nyawamu masih ada. Bermakna peluangmu masih ada utk terus bertaubat sebelum saat pengakhiran kehidupan di dunia ini tiba.


Duhai diri yang sentiasa mudah lalai dan alpa…


Lihatlah dunia ini. Manusia semakin melupakan siapa Tuhannya. Lantas, adakah wajar engkau masih bersantai-santai dan rehat dengan urusanmu yang hanya membawa kepentingan pada dirimu sendiri? Wajarkah engkau masih lagi mementingkan kerehatan, kemewahan tanpa ada pengorbanan?


Bukan mudah untuk menjadi seorang DAIE yang berkualiti. Pentasnya penuh duri. Beraksi perlu dgn hati-hati.


Wahai Srikandi,


Bangunlah dari lenamu yang panjang. Umat menunggumu. Kerja dakwah begitu banyak sekali untuk kau lakukan. Sedarlah dari mimpi dan anganmu yang indah-indah.


Ketahuilah,

Tugasan dakwah ini sangat berat. Sukar untuk kau lakukan seandainya ruhiyahmu tidak seutuh mana. Laluan denai dakwah memerlukan daienya berhati bersih dan waja. Lihatlah pada hatimu duhai srikandi. Kotoran dan karat masih membelenggu. Debu-debu dosa melingkari segenap ruang kehidupanmu. Ayuh, bersihkanlah. Kau perlukan penawar, melembutkan hati yang keras membatu. Serahkan dirimu pada Tuhan dengan sebenar-benar penyerahan abadi.


Srikandi pemacu Ummah,


Alangkah indahnya kalau hidup ini bertemankan cinta Allah dan Rasul. Cinta pada dakwah. Cinta pada Islam. Adakah cinta ini ketika ini telah menjadi milikmu? Atau perkara lain yang menjadi kecintaanmu selain Allah dan Rasul? Sungguh, engkau rugi. Mencintai Allah adalah nikmat yang tidak ternilai harganya.


BEKERJA KERASLAH SETIAP HARI. USAH REHAT LAGI! PANGGILAN JIHAD TELAH LAMA DILAUNGKAN. SAMBUTLAH DENGAN PENUH SEMANGAT. INGAT! ISLAM TIDAK MEMERLUKAN DAIE YANG LEMAH DAN MALAS, TETAPI DAIE YANG BERHATI WAJA, BERJIWA KENTAL? ADAKAH AKU SRIKANDI ITU?

1 comment:

DaruL said...

terima kasih kak sufi

Baiti Jannati

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Marwan Majdi

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails