Followers

Thursday, February 23, 2012

kehidupan bayi yang memberi motivasi

Bismillahirrahmanirrahim.

Motivasi buat saya dan anda semua.

Bila saya tengok Marwan, saya tahu yang saya juga pernah menjadi bayi..
Dan perkembangan seorang bayi sungguh mengujakan dan memberikan motivasi..

Ketika ini selama 8 bulan saya sebagai ibu melihat sendiri perkembangan kehidupan Marwan. Daripada seorang bayi baru lahir yang hanya mampu berbaring tak mampu buat apa-apa, hinggalah meniti waktu demi waktu yang beredar, Marwan sedikit demi sedikit mula meniarap, mengenal ummi dan abi, memegang botol sendiri, ketawa, memegang benda sendiri dan hinggalah sekarang apabila Marwan dah mula merangkak, dia bebas untuk ke mana sahaja tanpa perlu bergantung pada sesiapa.

Proses Marwan utk mula meniarap, merangkak dan berdiri bukanlah suatu perkara yang mudah.



Ketika mula nak meniarap, Marwan akan keletihan dan x dapat nak bertahan lama. Dia perlukan bantuan utk membaringkan dia semula. jika tidak, dia akan lemas tak mampu bertahan. Marwan alami perkara tersebut hinggalah dia mampu meniarap dan berbaring semula dengan sendirinya.

Sedikit demi sedikit, tangan Marwan akan mula gagah utk mengangkat badan dan punggungnya utk mula merangkak. tetapi tidak mudah utk Marwan merangkak. Apa yang dia alami, adalah badan yang diangkat akan terjatuh semula. begitulah setiap hari keadaan yang Marwan hadapi.

Hinggalah masa yang beredar menentukan Marwan dah pun boleh merangkak dgn baik. Dan Marwan dah pun mula utk berdiri sambil berpaut pada sesuatu. Pautan Marwan yang masih tidak kemas dan tidak stabil membuatkan Marwan selalu jatuh, dan akhirnya Marwan menangis menunjukkan dia berasa sakit. Sakit yang dialami Marwan tidak membuatkan Marwan serik, tapi terus mencuba utk bangun berdiri biarpun jatuh lagi berkali-kali.

Latihan Marwan berdiri setiap hari membuatkan Marwan dah semakin stabil, dan Marwan dah pun mampu utk berdiri tanpa pautan.

dan satu hari nanti, marwan akan mula berjalan dan berlari dengan pantas, dan akan mengenal dan memahami semua yang ada d sekeliling. insyaAllah.

Allahuakbar!

Bila saya merenung keajaiban Tuhan pada kehidupan seorang bayi ini, rasa insaf dan takjub dgn ilham yang Allah kurniakan pada bayi. Tidak pernah kita temui walau satu pun bayi normal yang tidak dapat berjalan hingga besar kerana takut.

Yang menjadi motivasi kepada saya adalah sikap bayi yang tidak pernah putus asa dan serik untuk mencapai pertumbuhannya.

Dulu bertatih, sekarang berlari 

kata-kata ni saya selalu pegang dalam diri. Inilah kehidupan kita tak kira sewaktu bayi ataupun usia kita yang dewasa ini. 

banyak perkara yang mampu kita kaitkan dgn kesusahan utk mencapai sesuatu.
Contohnya,
Dalam proses pembelajaran d universiti, kita akan berhadapan dgn subjek-subjek yang susah dan lambakan kerja yang macam-macam. Kadang-kadang sering timbul perasaan putus asa dan dan serik utk berhadapan dgn semua ni. 
Namun, proses menuntut adalah suatu proses utk mendekati ilmu dan menutup kejahilan. Dan proses ini agak sukar melainkan  akan didapati oleh insan-insan yang kuat dan cekal jiwanya.

kdg2, bila menghadapi segala kesukaran ini, saya akan merenung Marwan. Sedangkan Marwan juga menghadapi kesusahan utk mencapai pertumbuhannya, begitu juga saya yang sudah pasti akan melalui kesusahan demi kesusahan yang pastinya akan mengubah hidup saya menjadi lebih baik.. 

Subhanallah. Telitilah setiap perjalanan hidup kita, pasti ada ibrah di situ.

terima kasih Marwan, dalam diam Marwan telah menjadi sumber motivasi pada Ummi utk terus mengejar kejayaan dunia dan akhirat!! :)

2 comments:

YANEI KHAIRANI SYED AHMAD said...

assalamualaikum...
nice blog.. :) sy pn dari terengganu. hehee..
sy dh jd follower kamu.
feel free to visit my blog.
http://rendakaseh.blogspot.com/

Kembara Sufi said...

waalaikumussalam..
terima kasih. insyaAllah nanti saya berkunjung :)

Baiti Jannati

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Marwan Majdi

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails