Followers

Tuesday, February 7, 2012

Marwan 7 bulan

Assalamualaikum wbt.

Sekian lama nak menulis entry ni, tp x tertulis2. bukan senang nak menaip, Marwan akan dtg kat saya bila saya buka laptop. Bukan setakat tepuk-tepuk laptop, bahkan mengorek2 keypad, sampai tercabut dah button F9. itulah asyik menangguh je nak menulis. Bila marwan tidur, masa tu lah sy ambil buat kerja rumah.
Alhamdulillah skrang sy d UIA, sambil2 add lagi satu subjek, sy ambil kesempatan ni utk update blog.

1- Alhamdulillah, dengan izin Allah Marwan masih menyusu badan sepenuhnya tanpa dicampur dgn susu formula. Susu masih banyak, cuma Marwan dah semakin kurang minum sebab dah mula makan makanan pejal. saya selalu berdoa semoga Allah mengizinkan Marwan dapat menyusu sepenuhnya sampai 2 tahun. Amin insyaAllah. tentang pemakanan, Marwan begitu berselera time makan. Sekarang dah makan 3 kali sehari. Biasanya Marwan akan makan bubur + carrot + kentang yang dah diblander. hasilnya, Marwan semakin tegap dan berisi. Tak boleh dukung sebelah tangan dah :)

2- Sejak dah boleh merangkak dan duduk ni, alhamdulillah terasa lebih mudah. nak memasak pun mudah. Kalau letak Marwan kat ruang depan, dia akan dtg sendiri kat dapur. merangkak pelan2. Kalau saya tak sedar dia datang, dia akan tegur saya.. "eeyyy". hehe.

3-punggah. kemas. punggah. kemas. ni rutin saya dan Marwan. kalau jumpa beg baju, Marwan akan keluarkan semua baju dalam tu. then saya lipat balik simpan. kalau ada buku atas meja, marwan akan berdiri, paut pada meja dan tolak semua benda yang ada atas meja. Yang paling ditakuti, marwan yang berjalan dengan walkernya di dapur, nak memunggahkan rak pinggan saya. setakat ni dia tarik tudung periuk dn bekas2 plastik. kalau dipunggahnya barang kaca x taulah :)

4- Sejak Marwan 7 bulan ni lah, kali pertama saya tengok Marwan begitu berminat bila mendengar azan. Kali pertama saya tengok Marwan yang sdg bermain, bila ada azan d TV, dia cepat2 pegi dekat TV dan dok diam depan TV smbil tgk azan. Subhanallah. dan sekanrang ni bila time azan je saya akan buka TV cepat2. Pernah sekali saya d dapur, dan Marwan sdg bermain d dapur, dalam walkernya. Tiba-tiba ada zikir d tv Hijrah oleh Munif, Marwan berkejar dengan walkernya sbb nak tgk dan dgr zikir tu.

5- Marwan dah tau mana pintu nak keluar, dan dah tau kalau ummi dan abi bersiap-siap nak g mana2. Bila abi siap2 nak g kerja, pakai baju kemas-kemas, pakai stokin, Marwan akan merangkak cepat2 kat abi dan minta dukung. pastu bila Ummi minta nak dukung, Marwan dah tak nak. Amboi, bukan main lagi. dan kalau Abi balik dari kerja, Marwan sambut Abi dengan gelak tawa tanda sangat seronok abi balik, sampai ummi pun x nak tengok dah.

6- Marwan sbg alarm pagi. Sekarang ni saya dah x pasang alarm jam. Sebab Marwan mmg bangun awal setiap hari. dalam 5.30 gitu. bila bangun, Marwan x menangis. Dia main sorang-sorang atas katil dan sambil tepuk-tepuk badan saya. Kalau nak buat kerja rumah, saya kena berlumba dan fight dengan Marwan, bangun dulu sebelum dia. hehe

7- setakat ni walaupun Marwan dah kenal org, tp dia boleh lagi didukung oleh sape-sape. Tapi dengan syarat bawa dia berjalan, senyaplah dia. marwan nampak lebih berminat dgn org lelaki berbanding org perempun. agaknya dia tau yg org perempuan x larat nak dukung dia kot :)


Sedar tak sedar Allah dah beri kesempatan kehidupan, dan marwan pun dah 7 bulan! sekejap je masa berlalu. Kalau dulu Marwan hanya mampu berbaring, dan sekarang dah pun boleh meneroka dunia sendri dgn bebas. Maha Suci Allah!

sempena Maulidur Rasul, saya doakan semoga keluarga ku mampu menjadikan rasulullah sebagai ikutan, qudwah hasanah dalam keluarga kami.

allahumma solli 'ala Muhammad

No comments:

Baiti Jannati

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Marwan Majdi

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails