Followers

Tuesday, December 15, 2009

Motivasi Usahawan

SEMINAR PENGURUSAN KEWANGAN & KEUSAHAWANAN
13 DISEMBER 2009
MASJID WILAYAH PERSEKUTUAN KUALA LUMPUR
ANJURAN : JAKIM, MAIWP, ISMA & PEMBINA

Assalamualaikum wbt..
Sedikit perkongsian bersama sahabat-sahabat.

Saya tak pernah pergi ke seminar sebegini. Namun tiba-tiba tergerak pula hati utk pergi setelah diajak oleh Sarah Omar memandangkan tiada apa-apa yg hendak dibuat pada hari minggu sebegini.

Semenjak saya masuk Kuantan dahulu, saya mula terdedah dgn dunia bisnes. Saya kurang berminat dan tidak berjiwa bisnes. Namun, sedikit demi sedikit mentaliti saya berubah apabila bersama sahabat-sahabat saya menggerakkan bisnes HPA. Hebat betul sahabat-sahabat saya mencari duit. Sedikit sebanyak terkena juga tempiasnya pada saya.

Seminar ni mmg best. Suasana yang santai, penceramah yang pandai menyelitkan unsur humor tidak kering gusi dibuatnya.

Apa yang saya boleh simpulkan dari seminar ni, tokoh-tokoh usahawan Melayu Muslim yang dijemput ini byk memberi motivasi dan dorongan pada peserta supaya bergiat cergas utk menjadi usahawan yang berjaya.

INDUKSI HATI

Sesungguhnya Allah tidak mengubah nasib sesuatu kaum sehinggalah mereka mengubah apa yang ada pada mereka. (Ar-Ra’d, ayat 11)

Ayat inilah yang menjadi sumber kekuatan kepada mereka utk berjaya. Sumber kekuatan yang pastinya diperoleh daripada Allah SWT. Bahkan mereka mengambil tokoh Abdul Rahman bin ‘Auf sebagai idola mereka.

FORUM BERSAMA JUTAWAN

Teruja saya apabila melihat panelis-panelis yang dijemput adalah dari kalangan JUTAWAN. Tambah teruja apabila mereka adalah MELAYU. Tambah – tambah teruja lagi mereka adalah MUSLIM. Tiada mengenepikan agama biarpun banyak harta yang dikendong.

Banyak perkara yang dibincangkan terutama dari segi pengalaman mereka. Saya tak banyak maklumat. Cuma byk take note hal motivasi. Mungkin kita boleh berkongsi serba sedikit. Tak semestinya apply utk menjadi usahawan sahaja, bahkan dalam apa jua aspek sekalipun.

• Kena ada BIG DREAM. So, kena pasang cita-cita yang BESAR supaya kita nampak apa yang kita nak kejar.
• Kena banyak MEMBACA supaya byk ilmu dan maklumat
• Nak berjaya memerlukan SIKAP DAN SEMANGAT luar biasa. Antara isu yang dibincangkan juga adalah berkaitan bangsa MELAYU yang byk dipandang rendah oleh org lain bahkan oleh orang Melayu sendiri.
• Kita perlukan LATIHAN DEMI LATIHAN utk berlari lebih laju dan kencang
• Latih mind-set, “MESTI HARD-WORK”
• AIM!! - utk menjadi TANGAN YANG BERADA DI ATAS bukan BERADA DI BAWAH
• SUNNATULLAH – “Bersama kesusahan itu ada kesenangan”. Ini apa yang Allah cakap. So, book awal-awal utk hidup susah dulu. Kalau senang dulu, nanti susah kemudian.
• Bergiat dalam bidang keusahawanan ni byk mengubah karakter kepada BERANI.


Mungkin itu sahaja kot. Wallahualam

No comments:

Baiti Jannati

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Marwan Majdi

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails