Followers

Saturday, January 15, 2011

Tiru Macam Mak



Bismillahirrahmanirrahim

Sebelum saya kenal suami, saya kenal ibunya dulu. Dulu saya panggil cikgu, sekarang saya panggil Mak. Mak adalah ibu mertua saya.

Kata org, nak kenal anak tengok ibu bapanya dulu.
Dan keperibadian Mak memang membuatkan saya jatuh hati. Mak mmg seorang yg saaaaaaaangat baik. 

Dari ibunya, kini saya jatuh hati pada anaknya pula. :)

**************************************************

 Mak menjaga saya ketika di awal saya masuk SMKAP. Masa tu saya di tingkatan satu. Tapi seminggu je, kemudian saya masuk asrama. 

Kami tidak rapat. Mungkin saya tak dapat sesuaikan diri. Saya diajak beberapa kali ke rumah, tapi saya tidak pergi. 

Masa Mak mengajar lagi di sekolah tu (SMKAP), saya selalu bertembung dengan Mak di sekolah. 

Pernah saya  bertembung dengan Mak dalam keadaan saya lapar. Biasalah kalau pelajar asrama ni duit selalu tak cukup. Atau dalam erti kata lain, boros. 

Mak tanya, dah makan belum? 

Saya angguk tak, geleng pun tak. Malu dengan Mak. 

Pastu Mak hulur 2 ringgit. Saya terus pergi beli makanan. Terharu, Mak macam faham yang perut saya mmg tgh menyanyi lagu rock waktu tu. Hehe.

Mak tak lama kat sekolah tu, akhirnya Mak pindah ke sekolah rendah. Kalau tak Mak akan mengajar kelas saya subjek Geografi. (dah la Geo saya B waktu PMR)

********************************************************
Hari Rabu, kami akan ke masjid. Dengar kuliah mantan pengetua SMKAP, Ustzh Siti Zarah Hj Buhi. Dan Mak mmg akan selalu hadir. Habis kuliah, akan ada org jual kuih depan masjid. Mmg jadi favourite pelajar utk beli. Tapi saya beli kdg2 je, maklumlah save duit. Tapi, kalau kebetulan bertembung dengan Mak, Mak akan tahan saya. 

“Sufi nak apa? Saya belikan”, Mak mempelawa.

“Tak pelah cikgu”, jwb saya malu-malu. 

Mak pun belikan saya kuih walaupun saya menolak. Maklumlah, hati lain mulut cakap lain. Mak macam tahu isi hati saya. 

**************************************************************

Kalau saya dibawa ke mana-mana, berjalan dengan Mak. Org akan tanya ni siapa? (merujuk kepada saya). Mak akan jawab, anak angkat. Oh, tahulah saya yg saya dah jadi anak angkat Mak.


Masa dekat SPM, saya tension. Sbb bising masa study, saya tak boleh nak focus. Jadi dengan tak malunya saya minta nak duk rumah Mak. Mak benarkan. 

Hari-hari saya berulang. Masa tu saya dah makin seronok dok rumah Mak. Sebab Mak dah ada cucu sulung. 

Bila dekat SPM, saya sangkakan saya akan pulang ke asrama, kalau duk rumah Mak, terpaksa ada org hantar saya ke sekolah. 

Dengan berat hati saya mengemas. Rupanya Mak pun berat hati dah lepaskan saya.

“Sufi dok sinilah”, Mak berjumpa masa saya mengemas.

“Nanti menyusahkan pulak org nak kena hantar Sufi g sekolah”.

“Tak pe, ramai org boleh hantar”.

“Saya pun bersetuju”, dalam hati melonjak keriangan sebab tak kena balik sekolah. Mak macam tahu isi hati saya.


Hari pertama SPM, mak masak sedap sangat. Saya makan sampai tak ingat yang saya ada exam waktu tu. 

Dan tamat SPM, saya stay lagi rumah Mak sampai hbs jamuan dan aktiviti2 pelajar.
Sebelum balik, Abg sulung meraikan saya. 

Kami makan pizza dengan adik bongsu, anak dan isterinya. 

Waktu balik rumah, mereka menghantar saya ke Ipoh. Konvoi 2 buah kereta. Huhu.. 
Terharu. Dah lah jaga saya, hantar saya sampai balik rumah pulak tu. Ketika mereka pulang, saya teringatkan mereka. Terutamanya Mak. 

Ah, baiknya hati Mak. 


Waktu dpt result, saya pulang kembali ke Perlis.
Alhamdulillah, result memuaskan. 

Dah bagitau Ma, Abah. Saya telefon Mak. 

“Dapat berapa?”, Mak tanya.

“Cuba teka?”, saya soal Mak balik. 

Mak ucap tahniah pada saya. Mak cakap risau juga kalau result tak elok, sbb saya duk di rumah Mak. 

Malam tu, Mak meraikan saya. Kami sekeluarga keluar makan. 

Mak cakap, nanti Sufi datanglah sini lagi.


Setiap tahun, saya mmg akan pulang ke Perlis. Maklumlah, tempat saya menimba ilmu .
Dan sbb saya mmg merindui keluarga angkat saya. Tambah-tambah anak saudara angkat saya yg semakin membesar ni. 

Tahun demi tahun, tiba masa anak ketiganya pulang dari Mesir utk menghadiri kenduri kahwin kakak keduanya.

Rupanya dalam hati Mak terdetik utk menjodohkan saya dengan anaknya. Walaupun kami sekadar tahu antara satu sama lain, tapi tak pernah kenal. Bercakap pun  tidak.
Berkat doa Mak, sememangnya mmg sudah tersurat yg jodoh saya mmg dengan anaknya. 

Dan saya semakin rapat dengan Mak, apatah lagi bila dah jadi menantu.


Mak mmg seorang yg istimewa. Mak bukan background agama. Tapi Mak seorang yg cukup patuh dgn ajaran agama. 

Mak suka memberi. Itulah akhlak yang mendominasi diri Mak. 

Kalau ke Masjid, Mak akan cari tabung. Sbb mak nak letak duit. 

Kalau ada org datang rumah, Mak akan usahakan juga biar ada makanan utk dijamu.

Kalau ada makanan lebih, Mak akan bungkuskan apa yg ada supaya tetamu dpt bekalan pulang.

Kalau Mak ke mana-mana, Mak tak akan lupakan anak, cucu dan menantu. Mak akan balik dengan brg2 utk ahli keluarganya, sampai Mak tak beli apa-apa utk diri dia. 

Kalau anak menantu nak balik kampung (sebelah besan dia), Mak akan ready dgn bekalan. Mak selalunya tak akan biar kami pulang dgn tangan kosong. 

Kalau ada hari lahir, anak, menantu, @ cucu, mak akan ucap selamat. Dan Mak akan belikan kek. 

Kalau saya belajar memasak dengan Mak, Mak akan beri tunjuk ajar. Kalau tak menjadi, Mak ckp jgn putus asa. Nanti cuba lagi.

Kalau saya basuh pinggan, Mak akan berada di sebelah, tlg bilas.  

Kalau saya sakit, Mak akan selalu tanya kesihatan saya dan minta saya berehat. 

Kalau ada rancangan/kuliah agama di TV atau radio, Mak akan pasang kuat-kuat. Kdg2 sambil Mak memasak, kdg2 Mak akan catat dan Mak akan amalkan.

Kalau cucu balik, Mak akan manjakan cucu. Mak tak kan marah-marah dan Mak selalu doakan cucunya dapat jd org soleh.


Itulah Mak.
Mak seorang yg pemurah. Sebab tu anaknya semuanya menjadi. 

 Dan anak-anaknya mmg akan bantu Mak tak kira lelaki atau perempuan. Anak lelaki Mak pun mmg pandai buat kerja rumah. (Untung dapat suami anak Mak. Hehe )

Mak tak pandai berleter. Tapi Mak selalu bg nasihat. 

Saya banyak belajar dengan Mak, dan saya harap saya, suami dan anak pun punya hati sebaik Mak. 


20 Januari
Hari lahir Mak. Tapi saya tak dapat pulang sebab exam Mid Term. Dari jauh saya doa utk Mak, 

semoga Mak panjang umur, murah rezeki, dpt anak dan cucu yg soleh/ah yg akan berdoa selalu utk Mak, dikurniakan nikmat iman dan taqwa berpanjangan, kesihatan yang berterusan, amalan kebaikan yang berkekalan, dan husnul khatimah di penghujung kehidupan.

Akhirnya, saya saaaaaaaayang Mak! 

SELAMAT HARI LAHIR, MAK!



3 comments:

omarkhayam said...

untung sape dapat mertua baik camni. tahniah dan semoga diberkati dan dirahmati Allah selalu....all the best.

Ummu Insyirah said...

aLHAMDULILLAH..MAK MERTUA PUN MAK KITA JUGA,,,,

Kembara Sufi said...

:)

Baiti Jannati

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Marwan Majdi

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails