Followers

Thursday, March 18, 2010

Eid Milad Saied


Hari ini hari apa?
Hari Khamis.
Ye lah..Taulah hari Khamis.  Ada birthday sapa-sapa tak hari ni?
Rasa macam ada. Jap yer, nak cek jadual birthday.


Oh, patut rasa macam lain. Birthday seorang insan istimewa rupanya. Sangat istimewa dalam hidup saya.
Saya cerita serba sedikit yer.
Saya kenal insan ni masa saya kat DQ. Masa Minggu Haluan Siswa, saya dilantik jadi ketua kumpulan. Begitu juga dengan insan ni. Dia pun jadi ketua untuk kumpulan dia. Jadi kami sama-sama selalu dok di depan menjaga anak-anak buah di belakang.  Tapi kami tak pernah bertegur-sapa. Maklumlah malu-malu kucing lagi masa tu.


Lepas habis minggu-minggu yang menyeksakan jiwa raga di DQ (Orientasi & Mafatihul Mahabbah) keadaan mula tenang. Tapi saya tak pasti bilakah saya saya mula baik dengan insan ni. Tak dapat dikenal pasti apakah sebab musabab yang mentaqdirkan kami berdua saling mengenali dan mula rapat. Pendek kata, saya kenal dan rapat dengan dia kat DQ lah. Kan senang cerita.

Lepas berakhirnya zaman kebudakan kami di DQ, diizinkan Allah kami pun mula berpijak di pepasir dan jalanan tar di Pusat Asasi UIA. Saya melambai-lambai pada insan ni pada hari pendaftaran. Dan…. Oh! rupanya biliknya hanya selang sebuah dengan bilik saya di Mahallah Zainab tingkat 4. (saya x ingat dah no bilik). Kuatnya jodoh saya dgn dia.


Tiba sem 2, kami boleh memilih bilik sendiri. Saya dan insan ni (saya namakan dia A lah ek) pun mendaftar untuk duduk sekali. Dan kami dapat no bilik yang sangat cantik iaitu 123A. Satu sem di bilik ini dan kemudian berpindah ke bilik 320 A.

3 Sem bersama A banyak asam garamnya. Tidaklah kami banyak memakan asam dan garam, tetapi membawa banyak pengertian yang berharga. Ada manis, ada pahit, ada masin, ada masam. Mcm masam-masam manis rasanya. Kadang-kadang terusik jua dengan kenangan-kenangan lama apatah lagi dgn insan yang byk berkongsi suka dan duka dengan kita. Tapi bukan sekadar berkongsi suka dan duka, bahkan berkongsi makanan, pakaian, duit dan lain-lain yang sewaktu dengannya.

Bumi mana yang tak ditimpa hujan. Yang kering kontang pun akan turun jugak kdg2. Mcm tu lah kehidupan kami berdua. Ada jugak yang tidak kena. Kdg2 terasa hati, kdg2 makan hati, kdg2 kecik hati, dan keadaan hati yang lain2, tetapi itulah yang membuatkan kami lebih kenal antara satu sama lain. Ada masa kami akan berterus terang, dan kedua-dua pihak akan cuba ubah sikap masing-masing. Manakan mungkin kita akan mencapai kesempurnaan, ttp itulah jalan yang dituju.

Waktu di Kuantan, saya di Maimunah dan A di Thalhah. Tapi itu tak menjadi masalah walaupun café menjadi org tengah bg kami berdua. Pantang nampak, maka terpaksalah salah seorang belanja. Keadaan ini berlanjutan sehinggalah tiba saat utk saya membawa diri.
Saat-saat akhir di Kuantan, sahabat-sahabat meraikan saya dengan mengadakan majlis perpisahan dan membeli sebiji kek. Ada nyanyian nasyid, ada sajak, ada pantun. Semuanya utk sy. Tapi A diam je. Dan akhirnya saya nampak A menangis. Tersedu-sedu. Saya pergi dkt A, saya peluk dia. Sambil-sambil saya nak suap dia dengan kek.
Tapi A tak nak. Dia kata, ‘betapa sakitnya perasaan dia bila saya nak tinggalkan dia’.


Saya tak tahu apa yang nak dikata. Saya sebak jugak masa tu. Dan bila keadaan dah mula tenang, dia ketawa balik. Pujuk hati dia.

Dan kini kami dah terpisah jasad. Saya di Gombak, dia di Kuantan. Tapi hati tidak. Terima kasih kepada Allah Taala kerana masih mengikat hati kami dgn rabithah yg utuh dan juga terima kasih kpd talian CELCOM kerana menghubungkan kami untuk bertukar khabar berita.


Dan hari ini adalah hari lahirnya yang ke -22.
Dan saya masih belum wish lagi, sbb bagi saya ruangan sms x cukup utk sy tulis semua ni dan saya pun masih menunggu panggilan dia kerana biasanya org yg sambut birthday dapat BONUS dari CELCOM. Hehe

‘Ala kulli hal,
Insan yang dimaksudkan adalah



Semoga berkekalan persahabatan ini hingga ke akhir hayat, insyaAllah. Ya Allah, redhailah dan pandulah hati-hati ini menuju kepadaMu yg satu. Amin Ya RAbb

EID MILAD SAIED, KULLU ‘AM WA ENTI BIKHAIR WAILLAHI AQRAB
              

3 comments:

Murtadha Bin Rafaai said...
This comment has been removed by the author.
Aesyahumaira said...

masyaALLAH... romantiknya kisah persahabatan bertunjangkan akidah islamiyyah~
indah sgt2.
wuwuw
kak sufi!! rindu sama akak..(^^)

caudate nucleus said...

salam alaik..
sj berjalan dr blog ke blog
xsgka jmpa shbt anis kat sini
salam ziarah..best dpt tahu crita ttg anis~huhu

Baiti Jannati

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Marwan Majdi

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails