Followers

Sunday, August 23, 2009

Hidup Sekali, Biar Bererti

Hmmm…

Ahh.. Semacam mengeluh.
Memang pun. Sesak nafas. Macam-macam benda. Huhu.
Perjalanan kehidupan, drpd sek ren, sek men, DQ, Cenfos dan Main camp UIA Kuantan, yg paling mencabar bagi saya adalah di UIA Kuantan. Sebab? Entahlah. Byk benda kot. Yang paling mencabar, pertarungan dgn subject-subject CTS.


Persepsi pd UIA?
Sunyi.

Itulah yang boleh saya ringkaskan. Dgn jumlah student kira-kira 2000 lebih, hanya 2 mahallah di dalam, bangunan KOM, KOP dan KOS. Sunyinya agak berbeza. Kawan saya kata, ‘Sunyinya pelik’. Dgn keadaan posisinya dlm hutan, kera-kera yang adakalanya menjadi teman, kdg2 jd musuh dgn bantu menyepahkan dan menghuru-harakan bilik stdnt2 yang terdekat dgn kwsnnya. Blh dikatakan agak terceruklah tempat ni.

Yang paling sy tertekan, susah btul nak dptkan surat khabar. Rasa mcm katak yang duduk dlm gelas kaca. Tak Nampak dunia luar. TV pun ada kat CF je. Tapi, at least saya taulah yang Ust Akil dan kahwin dgn Waheeda. hehe (berita sensasi)

Awal 1st year, sy x involve lagi dgn apa-apa persatuan. Tapi sibuknya dgn akademik mmg agak menekan. Subjek tak banyak, 6 je. Tambah kokurikulum dgn Tahfiz.

Apa yang saya nak katakan di sini, sepanjang hidup belajar Matematik, di sinilah baru saya kenal siapa MATEMATIK sebenarnya. I want to say that Mathematics that I learn in CFS totally different with here. Di sini, Matematik lebih byk bermain dgn huruf berbanding angka. Tambah-tambah subjek No Theory. Mula-mula ramai x faham. Tapi bila dah mula buat tutorial, discussion dgn senior, mula jadi seronok.

Saya perhatikan, bidang Matematik adalah satu bidang yang unik. Dan tak semua blh serasi dgnnya. Sebab ianya memerlukan satu bentuk pemikiran yang sangat kreatif, usaha yang berganda ganda ganda ganda ganda utk buat byk latihan. Sapa yg tak suka dgn nombor, jgn harap nak skor.

Kata Bro Mansoor, “doing Mathematics, u will get the ‘Rahmah’ ”

Mastura asked, “Why you say like that?”

“because with doing Mathematics will encourage us to think getting Haq, ”

Hmmmm. Batul jugak. Ramai yang x mampu merelatekan apa kaitan Matematik dgn Islam. Sukar utk dirungkaikan. Namun sering dicari oleh sahabat-sahabat sy. Tak mcm Biologi, mmg sesuatu yang reality. Mathematics pula adalah suatu yang abstrak.

Kata Dr Pah Chin Hee:

“The Queen of all subject is Mathematics.
And the Queen of Mathematics is No theory.”


Sambut orang belakang saya,

“Bekeng Queen ni. Jgn main-main”
• Bekeng = garang

Tak kurang dgn Prof Torla yang suka memberi motivasi. Saya sukakan Prof Torla yang sering berkongsi pengalaman hidup. Lunch hny dgn sandwich, wat soalan math beberapa ratus sehari. (banyak lagi, tapi saya x ingat)

Pentas Kembara Ilmu adalah satu perkara yang paling saya sukai dalam hidup saya. Namun, saya sgt cemburukan mereka yang mampu merasai kemanisan ilmu. Maksudnya, ilmunya memberi natijah yang bermanfaat iaitu membangunkan dirinya.

Kita byk disekat dgn bermatlamatkan keduniaan, iaitu ganjaran Pointer, Degree, Sijil dll. Hasilnya, ilmu sekadar berada di bayangan. Walhal, ilmu utk diri sendiri, yang akan membantu diri kita memikul taklifan sbg khalifah.

Saya ada terbaca hasil penulisan blog oleh Ustaz Hairul Nizam. Seorang mahasiswa Mesir yang sdg mengambil master. Katanya,

“ Aku pula terus di sini menagih simpati tuhan agar mengurniakan kepada sahaya bekalan ilmu buat mengisi sebuah kemenangan yang dicita-citakan dalam memahkotakan Islam di Malaysia.
Aduh. Hati ini membentak-bentak untuk terus pulang terus menjadi waqaf sepenuh masa buat PAS. Tapi adakah sudah cukup kantungku ini dengan ilmu yang diharap-harapkan oleh sebuah jamaah Islam PAS?”

Dia bertarung dgn segala kepayahan bukan utk mengejar kemewahan, gaji yang tinggi, tempat yang baik. Tapi utk menyerah diri di medan perjuangan yang akan memakan dirinya sendiri. Saya termotivasi apabila membacanya. Sebak pun ada. Inilah namanya sebuah perjuangan yang ikhlas.
http://hairulnizammathusain.blogspot.com

Masa saya di pondok, Ustaz memestikan semua penuntutnya utk belajar Kitab Pelita Penuntut. Utk setting niatlah yang paling penting. Kadang-kadang Ustaz sampai menangis sewaktu mengajar kami, terkenangkan terlalu byk perbezaan sewaktu dia di UM dan di pondok.

Di sini tiada yang mengingatkan sedemikian. Apa yang digesa adalah mendapatkan markah yang baik dlm imtihan. Belajar sungguh-sungguh, baru pointer mantop! Ah, tlglah sentiasa ingatkan saya, semuanya mesti krn Allah, krn Allah. Kita figure Islam. Nak selamatkan betapa ramai yg didoktrinkan dgn pemikiran-pemikiran yang luar drpd ajaran.

Teringat masa saya di DQ. Menangis bagai nak rak bila susahnya nak menghafal Quran. Boleh dikatakan tiap-tiap kali lepas kelas tasmi’ saya akan menangis sambil dgr lagu Hijjaz, utk dptkan kekuatan memperbaiki diri. Tapi, makin menangis makin gembira sebab itulah kemanisannya. Kita jadi takut nak buat dosa, nak selalu berdamping dgn Allah. Tapi tu kisah lama. Kata junior saya, takkan kita nak duduk tempat ni buat selamanya. Tiba masanya utk kita mengalih posisi berhadapan dgn cabaran yang menggila!

Ah! Entah apa yang sy cari dlm hidup ni. Berada di sini saya harus kuat. Dgn maksud hati yang berbolak-balik, kita pun kdg2 mempunyai matlamat yg berbolak-balik. Satu situasi yang sukar ialah berhadapan dgn ilmu yg tak dpt menembusi ruang pemikiran atau dlm bahasa mudahnya KITA TAK FAHAM APA YANG KITA BELAJAR.


Then, sebuah pentomen smasa GASS (gathering science students )byk menjwb persoalan ini. Tajuknya MUSLIM FIGHTER. Lawan bukan sekadar nafsu, tapi lawan dgn ilmu-ilmu yang kita tidak faham. Nah! Inilah cabarannya.

Bagi saya setakat ni yang paling mencabar adalah Analytic Geometry. Mula-mula nampak mudah. Tapi akhirnya, Dr Jesni sendiri yang akuinya mmg susah.

"tak ramai dpt A. kalau lulus pun jadilah. Certain org je blh dpt ”, he said.


Wah.. mcm mana nak skor ni.


“ada org repeat 3 kali subjek Dr Jesni”, kata senior saya.

However, ni semua kata-kata yang melemahkan pemikiran. insyaAllah, kalau ada semangat spt Ust Zaharuddin, tak ada masalah. Cuma kena minat n usaha yg luar biasa.
Ustaz Zaharuddin? Dia cerita kisahnya pada ketika dia di medan ilmu dulu. Nak cerita panjang. Buka web site ni.www.zaharuddin.net - Saya, Kisah Benar & Motivasi Diri

Hmm.. cukup kot. Saya mencari motivasi spy dpt berusaha bersungguh-sungguh. Rugi kalau masa muda ni, kita byk kejar benda lain selain ilmu. (Tapi tak bermakna kerja persatuan msti diketepikan). Muda hanya sekali. Masa nilah otak kita paling aktif berfungsi, blh absorb mcm2 benda. Bila usia makin byk, t’jwb makin byk.

Bagi saya, org yg belajar sbb nakkan kehidupan mewah, takkan ke mana. Sbb yang paling berharga adalah amalan kita yg diterima Allah, dgn hati yang bersifat qanaah, jiwa yang tenang penuh pengabdian pada Allah SWT. Supaya apabila kita pejamkan mata semasa meninggalkan dunia kelak penuh ketenangan apabila tlh berusaha meletakkan diri sbg hamba abdi Allah swt.

Sheikh Abdul Qadir al-Jailani melaungkan kepada penduduk Baghdad, ‘Seeru ‘alal himamil ‘aliyah’ (bergeraklah kamu dengan cita-citamu yang tinggi). Bertepatan dgn kesungguhan itulah, Ibnul Jauzi berkata di Pinggiran Tigris,
LANGKAH PERTAMA ADALAH PENGORBANAN JIWA’
Ayuh, kemaskan langkah!! Pertarungan makin hebat di hadapan. Siapa undur, pasti lebur.
Gagah perkasa bukan pada fizikal, tapi pada semangat yang membara. Ibarat singa di siang hari, abid merintih di malam hari. Pada Allah jua diserahkan seluruh kehidupannya.

Kembara mencari Tuhan… sebuah perjalanan yang panjang dan penuh kesakitan..
Request from Allah apabila Dia menguji hambaNya, ‘SABAR, TENANG, REDHA’
Pasti akan diganjari dgn syurga yang tiada tolok bandingannya.


RAMADHAN MULA MENJELMA
Alhamdulillah, syukur kita masih lagi PESERTA utk MADRASAH RAMADHAN kali ini. Yang tidak lagi jd peserta (bkn tersingkir) adalah seperti Ustaz Asri Rabbani yang meninggal baru-baru ni, Ammar Zulkifli, Nabil Marwan dll. Satu hari nanti kita akan menjejaki langkah mereka jua. Rebutlah trofi taqwa semntara stok usia masih ada.

Shaaban berakhir melabuh tirai,
Hilal Ramadhan muncul tiba,
Ibadah diganda dosa dilerai,
Rebut tawaran terus berlumba.

Solat Tarawih Puasa Tilawah,
Tarbiyah Ilahi membangun jiwa,
Iman bertambah menyusuri qudwah,
Menuju Allah memburu taqwa.

Wallahualam. Sekadar perkongsian.

3 comments:

Aesyahumaira said...

salam..
masyaALLAH..
post yang sgt memberi inspirasi untu trus bangkit dari kegagalan.
syukran kathir kak.
smoga trus tabah dlm menghadapi onak berliku dlm kembara sufi menuju Illahi..
I pray the best for you..
salam syg dri lab orkid KOS =)

Kembara Sufi said...

amboi Aisyah. sambil menyelam minum air

NOR NAJWA MOHAMED said...

salam..
k.yong entry kali nie membuatkan k.lang teringat tyme belajar kat maahad dulu..rindu sangat waktu tu..bertalaqqi ngan ustaz n ustazah..yang selalu bagi peringatn supaya menuntut ilmu kerana Allah..

rindu sangat-sangat nak belajar dalam suasana macam2..

caiyo' k.yong andai kata dah dapat petunjuk dari Allah..just do it!

Baiti Jannati

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Marwan Majdi

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails