Followers

Sunday, September 27, 2009

Orang Yang Allah Sayang

Allah sayangkan hambaNya yang bersusah payah bermujahadah bangun pada waktu malam pada waktu orang lain tidur. Hamba ini bangun , membersihkan diri lalu menyembah Allah SWT. Kemudian berzikir memuji Allah serta memohon ampun daripada Allah.

Teorinya, kita tahu semua ni. Daripada dulu, kini dan selamanya kita tahu Qiamullail adalah satu ibadah yang sangat disukai Allah. Namun, dalam kita berusaha utk bgn mlm, kita sering gagal. Bahkan, dah bangun utk ambil wuduk pun blh tertidur lagi. Kenapa? Sebab ada satu tembok yang telah dibina oleh syaitan laknatullah masih belum kita runtuhkan. Iman kita tak kuat. Dosa banyak membuatkan hati jadi tak jernih.

Bila dah Qiam, banyak lagi yang belum selesai. Ada yang bangun, tapi amalannya ttp x diterima. Kenapa? Sebab tak khusyuk. Banyak cara atau guideline yang digariskan utk dptkan khusyuk dlm solat. Dari segi makan, percakapan, pergaulan, pandangan dll. Tapi nak katanya bukan mudah utk mencapai khusyuk ni. Apabila ditanya Imam Nawawi berkenaan khusyuk dlm solat, beliau menjawab, pada ketika usia 40 tahun baru aku dpt merasai khusyuknya solat. Kita?

Hati yang keras, lembutkan dgn air mata mengenang dosa lalu. InsyaAllah selamat daripada menangis menaggung azab Allah SWT di akhirat kelak. Hati yang keras ni, banyak hijab. Muka pun hambar semacam. Tak jernih seperti orang yang mendapat cahaya Tuhan. Banyak kebenaran yang dia tak nampak. Sakit kan kalau hati keras?

2 comments:

Murtadha Bin Rafaai said...

terima kasih coz bg tazkirah kat depan hari tu,ana memang ada cadang jugak nak pi,tapi,tak ada kekuatan..anyway,tazkirah ritu memang best !

=)

Kembara Sufi said...

=) sbg saat-saat terakhir ana bersama CTS. apa salahnya

Baiti Jannati

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Marwan Majdi

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails