Followers

Thursday, November 27, 2008

PSQ DI LANGKAWI


PSQ DI LANGKAWI
(PROGRAM SAYANG AL-QURAN)

TARIKH : 6 – 8 OKTOBER 2008

TEMPAT: SMK LANGKAWI, PULAU TUBA, LANGKAWI

ANJURAN : QURRA’ TRAINING CENTRE & PAHAM (PERSATUAN HAFIZ MALAYSIA)

Bismillahirrahmanirrahim..

Alhamdulillah. Selautan syukur padaMu Ilahi kerana pada hari ni Allah mengizinkan jua utk aku menyambung penulisan blog sebagaimana amanat kak Jie supaya update blog aku ni.

Hmm..

Dah lama tak keluar mengembara. Situasi di kampus berbeza dengan situasi ana di sekolah menengah dahulu. Di sini (UIA), ana banyak menghabiskan masa di kampus. Nak keluar hujung minggu pun tak sempat, apatah lagi nak gi melawat tempat-tempat macam ni. Banyak disibukkan dengan pelajaran dan hal-hal persatuan. Berbeza dgn keadaan ana di sekolah menengah dahulu, semua negeri kecuali Sabah aku lawati. Maklumlah, free je bila ikut program-program Kementerian Pelajaran Malaysia. Perlis pulak kecik. So, kebarangkalian untuk gi program sgt tinggi sbb jumlah sekolah di Perlis sangatlah sedikit. nama sekolah pun dah boleh hafal.. Balik-balik muka yang sama je gi program. isk3...

Kenangan terukir baru-baru ini setelah sekian lama aku tidak menjejakkan kaki ke bumi bersejarah, peninggalan Mahsuri ni. Kali terakhir aku ke sana semasa Tingkatan 5. Tu pun sbb program sekolah. Dapat free lagi.. :)
Kebetulan masa ni adalah cuti semester dan Ustaz Mukhlis pun dan lama ‘book’ aku untuk menjadi fasi program syarikatnya. Alhamdulillah, segalanya berlaku dengan izin Allah.

Kembara bermula....

Sampai kat jeti Kuah, tak tau nak buat apa. gi makan, meronda, survey coklat, n last2 lepak kat surau. Adik-adik muslimin ntah hilang ke mana..

Dekat pukul 7, bertolak ke Pulau Tuba menaiki bot..

Biasanya, orang yang jaga bot tu tak suruh pun pakai jaket keselamatan. Agaknya sebab dekat kot. Perjalanan lebih kurang 10 minit je. tak jauh... Tapi, ada sorang makcik ni, bila nampak jaket keselamatan kat tepi tu, terus minta dibukakkan. Last-last semua orang pakai.. termasuklah saya..ye lah, malang tak berbau.. macam-macam boleh jadi.. (tapi baru best pakai jaket, baru nampak macam orang naik bot :))

Sampai di Pulau Tuba dah dekat maghrib. Ini kali kedua aku menjejakkan kaki ke pulau ni. Kali pertama bersama keluarga menangkap burung.. burung ape tah nama.. tak ingat..

Kami tiba di pelabuhan..

Bermalam di Chalet.. Alhamdulillah.. macam 5 bintang!

Kami dibahagikan kepada 3 bahagian..

Ustaz di masjid

mak cik-mak cik di sekolah rendah

dan kami 10 orang (5 muslimin-5 muslimat) di sekolah menengah

Esoknya bertolak ke SMK Langkawi.. Khabarnya, sekolah ini adalah satu-satunya sek menengah yang ada di Pulau Tuba ni. so, bangunannya cantik, dan kemudahan pun banyak. Maklumlah. kerajaan jaga sungguh sekolah ni..

Adik-adik menyambut ketibaan kami..

Peserta: Pelajar asrama tingkatan 1-4 (diorang dah habis exam)

Dah sampai SMK Langkawi, trus ke dewan.. sesi pengenalan..

(Haq n Majdi berebut nak perkenalkan diri.. Eloklah tu)


Sesi ta'ruf dengan ahli kumpulan n pengenalan kpd Al-Quran



Riadhah...
Jasmani cergas, Minda cerdas
Baru senang hafal Quran!!


KAMI SAYANG AL-QURAN !!!

Kumpulan nasyid temporari di abad ini.. "Kembara Sufi" (kumpulan nasyid SEGERA)



Pemandu bot yang bertauliah, berilmu dan beriman tinggi.. Inilah yang kita mahu sbg rakyat Malaysia!!

Utk post kali ni galeri gambar ajalah yer.. InsyaAllah, ana akan cuba membuat kupasan lebih lanjut ttg Quran untuk post yang seterusnya.

Sekalung perhargaan buat semua yang terlibat menjayakan program ini.. biar bukan hanya sekadar program kosong, ttp biar sarat dengan misi dakwah..

SAYANG QURAN, CINTA QURAN !! INSYAALLAH

2 comments:

Ladyship Atie said...

Selamat kembali...hehe=D

fauziah hanum said...

semoga mendapat mardhotillah dalam berrjihad menyampaikan dakwah...

Baiti Jannati

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Marwan Majdi

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails