Followers

Thursday, January 13, 2011

Dah 4 bulan..

Alhamdulillah, anak Ummi ni dah 4 bulan rupanya. Cepatnya masa berlalu. Mungkin kerana kesibukan kuliah di Uia membuatkan saya x perasan yg anak saya ni semakin membesar.

Majalah Pa & Ma

Semenjak saya mengandung, selain buku-buku agama, saya dan suami membeli Majalah Pa & Ma utk rujukan. Saya sememangnya puas hati dgn majalah ni kerana memberi maklumat-maklumat yang penting sbg persediaan utk menjadi ibu dan ayah. Selain fakta-fakta sains, tips-tips menjaga anak, keperluan-keperluan bayi dan pengalaman-pengalaman ibu2 mengandung & bersalin, tak ketinggalalan hukum-hukum agama dan nasihat-nasihat utk menjaga anak dengan menitik beratkan pentarbiyahan cara Islam.

Antara fakta yg saya baca, ketika bayi berusia 4 Bulan, atau 16 minggu saiz bayi adalah sebesar buah pir. Pengedaran darah dan saluran air kencing mula berfungsi. Bayi mungkin sudah bermain dengan tali pusat pada waktu ini.

Alhamdulillah, cukup usia 4 bulan saya dan suami ke klinik utk pemeriksaan Ultrasound (scan). Benarlah fakta yang saya baca, pemeriksaan Ultrasound boleh meningkatkan hubungan batin antara ibu dan anak.

Semasa pemeriksaan, anak saya bergerak-gerak. Wah.. teruja betul. Saya dan suami tergelak tengok aksi baby dalam perut. Masa kami tengok (saya, suami dan doctor) tangannya bergerak, diletakkan pada mukanya. Abinya kata baby malu org tgk dia. Hehe.

Doktor kata Alhamdulillah baby sihat, aktif.

Ah, tak sabar rasanya menunggu anak Ummi ni lahir. :)

Sementara belum lahir, saya dah bawa baby ronda sekeliling Uia, bawa pergi kelas, gi meeting, gi ceramah, gi program. Abinya kata, seronoklah Ummi g mana-mana ada org teman. Hehe.

Antara pesanan senior saya, Kak Yati yg dah pun selamat bersalin, jgn jadi terlalu manja, nanti anak tak pandai nak berdikari. Dan jangan tinggalkan kerja-kerja dakwah, sbb di sinilah punca keberkatan utk diri kita dan keluarga. Pesanan ni membuatkan saya kuat, dan saya berdoa semoga saya tak direhatkan daripada meneruskan perjuangan, biarpun apa yg saya boleh sumbangkan menjadi sedikit terbatas.

Mengandung semasa berjauhan dgn suami, bagi saya tidaklah menjadi masalah. Mungkin kerana keadaan saya yg agak sihat dan tidak banyak kerenah membuatkan saya dapat menjalani kehidupan seperti biasa. Sokongan suami, keluarga dan rakan-rakan menjadi penguat kpd saya.

Saya sangat-sangat bersyukur pada Allah kerana Dia banyak memudahkan jalan saya. Aturan masa yg Dia aturkan pada saya cukup-cukup membuatkan saya terharu dan bersyukur.

Pada awal usia kandungan, Allah tetapkan pada masa saya bercuti, sebulan di rumah. Ketika tu agak teruk dgn alahan, tp boleh dikira tahap sederhana. Suamilah yang byk berkorban, walaupun penat bekerja, sanggup lagi melayan kerenah isterinya ini. Tlg memasak (mujur suami pandai masak), tlg buat kerja-kerja rumah, belikan tu, belikan ni. Trm kasih atas pengorbanan Abang :)

Berakhir trimester pertama, saya mula menjejakkan kaki ke UIA. Waktu ni alahan masih berbaki. Oleh kerana saya baru tamat Celpad,proses registration saya agak lambat. Biasanya org yg kes macam saya ni mmg kena register manual, turun naik tangga cari lecturer. Tapi, sy cuba juga register online, mengharapkan ada kekosongan utk saya. Dan Alhamdulillah, semuanya sy dpt register secara online dengan 14 jam kredit. Syukur sangat pada Allah, byk yang dipermudahkan. Berkat baby dalam kandungan.

Ketika saya sibuk register, Hana’ bersama saya.

“Sufi, saya dengar khabar Sem 1 nanti mula bulan 9”

“Ye ke? Ah, Uia mmg selalu banyak khabar angin”, saya tak menerima secara terus walaupun hakikatnya saya mmg gembira seandainya ianya sahih.

“Entahlah, tapi khabarnya berita ni dah diumumkan”.

Saya menyampaikan berita ini ada suami, dan suami pun mendengar berita yang sama daripada sahabatnya di UM.

Alhamdulillah, saya dan suami syukur tak terhingga dengan berita ni. Kenapa terlalu gembira? Sebab saya akan berpantang lama, siap dapat beraya dengan anak lagi sebelum menyambung kuliah tanpa perlu study leave.

Allahuakbar.

Inilah nikmat yang tidak disangka-sangka yang Allah kurniakan.

“Barangsiapa yang bertaqwa kepada Allah, nescaya Dia akan membukakan jalan keluar baginya. Dan Dia memberinya dari jalan yang tidak disangka-sangka. Dan barangsiapa yang bertawakal kepada Allah, nescaya Allah akan mencukupkan (keperluan)nya”, Surah at-Thalaq, ayat 2-3.










5 comments:

Anonymous said...

salam..
wah alhamdulillah.... :)
sonoknye..jeles sikit..hehe~

Noor Faridah said...

salam kak sufi! wah bakal ibu la ni...tahniah kak sufi..jaga baby kat perut baik2 eh...nanti baby dh lahir makcik frdh dtg umah eh jenguk baby...err makcik faridah dah...hehe...apa2 kak sufi jaga diri ok! saya rindu sgt dekat kak sufi! lama kan kita tak borak2... =)

Kembara Sufi said...

diana- wslm. hehe, x pe akak selalu doa utk Diana :)
faridah- rindu jugak kat mak cik faridah. lama x jmpa. insyaAllah nanti blh jmpa anak sedara. dtg tau :)

HafizahNik said...

wah..semoga anak dan ibu sihat :)

Kembara Sufi said...

semoga auntie fizah pun sihat. nanti datang lah lawat tau :)

Baiti Jannati

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Marwan Majdi

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails