Followers

Sunday, September 5, 2010

Di Celahan Kehidupan

Bismillahirrahmanirrahim

25 Ramadhan 2010

Sahabat-sahabat bloggers dah pun mencoret diari Ramadhan di dalam ruangan blognya. Saya harap saya pun tidak terlepas peluang utk mencoretkan sedikit sebanyak pengalaman Ramadhan saya kali ni.

Entah kenapa saya merasakan Ramadhan kali ini lebih manis dan indah berbanding dgn tahun-tahun dahulunya.

Barangkali mungkin kerana saya tidaklah terlalu dihambat dgn mesyuarat dan program-program pada sem ini.

Yang pastinya, keindahan Ramdhan kali ini mungkin kerana seri Masjid UIAM.
Entah apa yg istimewanya. Tetapi sekali saya pergi terawih di sana, hati seakan memanggil2 utk terus solat di sana. Boleh jadi juga bacaan imam yang begitu mengasyikkan membuatkan jiwa hanyut dgn alunan yg sungguh indah.

Seketika saya selesai solat, saya rehat-rehat di belakang sambil memerhatikan sekeliling.

Anak-anak kecil yang berlari-larian, menangis di sisi ibu yg sedang solat, sedang tidur pun  ada. Mungkin ini kali pertama saya menghadapi Ramadhan di masjid ini, hati kecil seakan tidak bersetuju dgn sikap ibu-ibu yang membawa anak kecil sehinggakan ada yang baru berusia 2-3 bulan.

Namun, peluang beriktikaf pada 10 malam terakhir membuatkan kekesalan saya bertukar menjadi kekaguman.

Bukan mudah kiranya seorang ibu utk membawa anak bersama semata-mata utk beriktikaf. Selesa lagi di rumah. Namun, itulah kekuatan dan kekentalan hati seorang ibu.


Itulah kegagahan seorang wanita, pada hati yang cekal biarpun jasad dipandang lemah. Ujian yang sedikit dipandang remeh, bahkan tangisnya hanya utk Tuhan, bukan utk manusia.

Mereka ini tentunya bukanlah manusia yang suka beralasan. Kalau tidak, masakan mereka masih memilih masjid sbg tempat bermalam dgn keadaan mengawal anak yang ke sana sini bermain mcm dalam nurseri.

Pemerhatian yg sy lakukan sedikit sebanyak memberi motivasi yang keluarga yang dibina bukanlah penghalang utk kita terus mencapai puncak tertinggi.

So, jgn bg byk alasan, jom kemaskan langkah, kita mampu buktikannya! :)

No comments:

Baiti Jannati

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Marwan Majdi

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails