Followers

Thursday, April 2, 2009

KEM REMAJA EXCELLENT 5


Pada 16-18 Mac, sejurus selesai Kem Srikandi, ana diajak pula oleh abg angkat untuk menjadi fasilitator di Kem Remaja Excellent, bertempat di Gua Kelam, Perlis anjuran HPA.
Sambutan kurang menggalakkan. Peserta hanya 18 orang yang terdiri daripada 13-18 tahun. Mungkin kerana ramai yang mengambil peluang cuti sekolah ni utk pulang ke kampung halaman dan juga mengadakan kenduri-kendara.
Beruntunglah bagi siapa yang digerakkan hatinya utk mencari pengisian hati nurani, biarpun terpaksa mengorbankan waku cuti masing-masing. J

Sudah lama tidak berkunjung ke Gua Kelam ni. Inilah antara destinasi pelancongan di Perlis yang mendapat tempat di hati pengunjung.
Sejarah gua kelam? Alamak, tak ingat la pulak. Yang paling menjadi tarikan di situ adalah titi panjang yang berada di dalam gua tersebut. Mmg kelam (gelap) dalam tu. Kalau nak tembus gua tu paling kurang 15 minit perjalanan. Keindahan gua semulajadi, dengan deru air sungai di bawah titi, sangat indah ciptaan Allah SWT.
Perjalanan agak jauh menuju ke tapak perkhemahan yang dinamakan perkhemahan hujan-hujan. Semua peserta, fasi dan urusetia akan menginap di dalam khemah. Tempatnya cantik, tenang dan damai. Malah, kera-kera pun meraikan kami semua di tempat tersebut.
Ana tidak sepenuhnya berada bersama peserta memandangkan pada malam pertama ana terpaksa pulang dahulu lantaran tidak bersedia utk menyertai Kem tersebut.
Hari kedua, peserta dihidangkan dengan ceramah, LDK, riadah dan lain-lain. Pada malam muhasabah pula, kami ramai-ramai bergelap di dalam gua sambil berzikir bersama-sama air sungai yang tidak henti mengalir. Semoga ada hati-hati yang dapat merasakan keagungan Allah dengan merasai sentuhan ciptaanNya.
Pada hari ketiga, ana hanya sempat melihat adik-adik bermandi-manda di dalam sungai. Lantaran ada tugas lain, ana terpaksa minta diri awal.

Sekian dahulu.

No comments:

Baiti Jannati

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Marwan Majdi

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails